Traducere // Translate

Viata nu-i o opera de arta...

"Ceea ce ma intriga este faptul ca in societatea noastra arta a devenit ceva raportat doar la obiecte si nu la indivizi sau la viata. Acea arta este uneori specializata sau oferita de experti care sunt artisti. Dar oare ar putea oare viata fiecaruia sa devina o lucrare de arta? De ce ar fi lampa sau casa un obiect de arta si nu viata noastra?" Michel Foucault

Image may contain: indoor

  •      Alexandru Botu Mda! "Dar oare ar putea oare viata fiecaruia sa devina o lucrare de arta?"


    Violeta Olaru ......si totusi daca am fi mai atenti la "amanunte",daca am privi cu sufletul in jurul ns. am descoperi ....multa arta.....vis a vis de noi......am multe exemple............!!! iertati ma,!
    Simona Iordanescu Cred că viața oricui poate sa.se transforme într-un roman (deci tot un obiect - cartea )💕
    Harald Paech Many many thanks !!!! Smaranda.

    Mihai Ion Turcu Obiectele manufacturate iau viata de la creatorul lor si daca sunt insusite de cine le are parte din viata posesorului,un inel purtat de mama este "inelulo mamei

    Octavia Petri Domnul M.Foucalut este in error! Ah,ce ma bucur sa pot sa spun ca fara proiectiile noastre si fara obiectivarea lor prin tot felul de gesturi semnificative obiectele de arta nu ar exista..Ca insasi existenta lor e reflectie a existentei noastre colective si individuale,a modului in care simtim si gandim lumea! Error,deci,in insasi formularea problemei care formulare are gust de utopie!😍

    Smaranda Dobrescu Imi amintesc ca am citit candva un elogiu al pictorului Manet, facut intr-o conferinta cred, de catre Foucault exemplificand contributia creatorului in general prin tabloul "„Barul de la Folies – Bergere”.El considera ca contributia esentiala a pictorului consta in aceea ca el reinventeaza tabloul-obiect ca materialitate iluminata de lumina exterioara.. Nu cred ca gandea ca doar in aceasta reinventare a realitatii consta arta, caci ar fi exclus nu putine curente din pictura. In citatul de mai sus eu am inteles ca el deplange faptul ca doar cei care creaza obiecte noi cu mana proprie sunt artisti si ca ceilalti, nedotati, nu-si pot considera viata, gandurile, facerile ca o opera de arta. Evident, nu a vorbit de excelenta, ci doar despre creatie. Aici intra evident mult mai multe fiinte dotate decat tagma pictorilor.

    Image may contain: 1 person, standing

    Octavia Petri
     Da,Smaranda,asa e! Doar ca artistii,indiferent de genul pe care-l servesc sunt oameni ai uni veac,impartasesc in comun cu toti ceilalti valori,aspiratii si proiecte de viata! Indiferent cat de inovatare sunt viziunile pe care artistii le promoveaza, ele sunt expresia epocii in care traiesc, a limtarilor ei,precum si a aspiratiilor ei si a proiectiilor ei spre viitor....Creativitatea este un har personal dar ea se concentreaza in jurul unui TIP de probleme pe care o epoca le are in mod essential...

    Smaranda Dobrescu Eu am vazut altfel citatul: un filosof elitist care deplange lipsa de capabilitati artistice din viata multora.Acestia sunt cam "neterminati", sau , ma rog, lipsiti de acel dat divin. Ori eu cred ca fiecare la randul sau incearca, se apropie, se afunda, aspira. Dar, nu-i pot nega citatul oarecum tangential imaginii. :-)

    Octavia Petri Citatul are doua chestiuni in discutie,asa cum vad eu:
    1.Caracterul tot mai putin democratic al artei,accesul la ea tot mai ingradit (din cauza artistilor si a celor ce se invart in jurul lor) 2.Daca viata fiecaruia ar putea deveni o opera de arta? 
    Punerea in legatura a chestiunii 1 cu chestiunea 2 mi se pare cu tenta prea moralizatoare si prea ...elitista! Nu suntem sfinti,Domne,iarta-ma,suntem supusi greselilor de tot felul ,chiar daca aspiratiile noastre spre Lumina nu pot fi negate si nici stradaniile noastre concrete nu ar fi chiar de ignorat...

    Smaranda Dobrescu Octavia draga, m-am mai gandit peste noapte si am gasit un alt unghi, o alta abordare, in care incerc sa descopar si dreptatea lui Foucault.
    . Și viața poate fi înțeleasă și asumată ca o operă de artă și ea e o formă de creație. Dar viața *(care este în fapt cea a individului) este un bun privat, chiar intim, nu poate fi cuantificată și ar fi o infamie să fie expusă judecății unui public exterior. Nu are nimeni măsura în viața altuia, or arta e un bun de larg consum, o valoare interumana, de aceea e important să își păstreze caracterul obiectual. Pe o piață, chiar și a ideilor și stimulentelor sensibile, sunt puse la bătaie obiecte. Viața e, pe de-o parte, incomensurabilă și pe de altă parte evanescență, nu are o identitate precisă și îi aparține de facto subiectului. Nu e integral accesibilă decât subiectului în vreme ce opera-de-artă-obiectuală e accesibilă tuturor și toți sunt chemați să o evalueze în egală măsură. Cine ar accepta de bunăvoie să îi fie viața judecată de mulțimi de devoratori de estetică existențială?

    1Octavia Petri Ce frumos gandul tau si ce frumos scrisul tau,Smaranda!
    M-am gandit si eu peste noapte fiindca vara noptile sunt mai scute si mai frumoase iar concluzia la care am ajuns este identica cu cea pe care tu ai formulat-o deja.
    Nu as avea nimic de adaugat la cele scrise de tine.Mare lucru sa admit integral afirmatiile cuiva,fara sa las un semn de ...nuantare! 
    Zi minunata sa ai ! Sunt norocoasa ca te-am intalnit!

    Smaranda Dobrescu Octavia Petri, cum sa spun, mutualitate, reciprocitate, sincronizare, etc, etc.

    o      Octavia Petri...toate,impreuna...toate!!

    Di  Discutie pe FB din .07.2019

Niciun comentariu: