Despre Seymour Bernstein ajuns la frumoasa varsta de 87 ani,
nascut in Newark, New Jersey si ramas
cetatean newyorkez de cateva decenii se pot da destule date biografice interesante.
Acestea informeaza, amintesc, dar evident sunt departe de a defini muzicianul
unic, universal, daruit in totalitate vocatiei sale, care traieste in si pentru
muzica si atat. Exclusiv. Marcat de afirmatia tatalui sau ”Am trei fete si un
pianist” prin care transparea clar nemultumirea ca nu are un adevarat baiat dotat
cu toate atributele unui baiat, Seymour e drept ca si-a dorit de mic copil un
pian. Din pacate nu l-a obtinut decat tarziu, incepandu-si lectiile abia la 15
ani. Primele lacrimi provocate de frumusetea muzicii au aparut curand cand
intr-o noapte exersand, mama sa l-a gasit plangand de fericire caci facuse cunostiinta cu “cea
mai frumoasa melodie din lume”, serenada lui Schubert. Sentimentele puternice,
adevarate, chiar extreme fata de frumusetea muzicii l-au caracterizat de fapt
intreaga sa viata pe Seymour Bernstein.
Profesori i-au fost muzicieni celebri, adevarati apostoli ai muzicii: Clara Husserl, Alexander Brailowsky, Sir Clifford Curzon, Jan Gorbaty, Nadia Boulanger si Georges Enescu.
Profesori i-au fost muzicieni celebri, adevarati apostoli ai muzicii: Clara Husserl, Alexander Brailowsky, Sir Clifford Curzon, Jan Gorbaty, Nadia Boulanger si Georges Enescu.
Tanar fiind, Seymour a trait experienta
terifianta a razboiului din Korea, dand concerte pentru militarii din linia
intai a frontului. Aici a ajuns sa inteleaga ca el poseda o misiune grava, aceea de a aduce mesajul muzici spre o
larga audienta. Ca urmare, lungile turnee facute in Asia, Europa, America.
Acestea i-au creat impresia ca a reusit sa-si fructifice misiunea.
Pe masura insa ce Seymour s-a adancit in
cunoastere si s-a lasat purtat de extazul provocat de muzica, el a inceput sa
se confrunte cu dileme existentiale:
Cu cat prin exercitii, inteligenta, emotie te apropii mai mult de perfectiunea sunetului si intelegerea muzicii, realizand acordul intre sinele personal si sinele muzical, cu atat constientizezi contrastul cu lumea inconjuratoare. Apare o stare de nervozitate care pe de o parte ascute instinctual frumusetii dar pe de alta parte te determina sa simti nevoia imperioasa de deconectare de lumea pe care o simti adesea ostila, neatenta, indiferenta. Nu te poti apara in special de snobismul si comparatiile facile si lipsite de intelegerea profunda a muzicii.
Cu cat prin exercitii, inteligenta, emotie te apropii mai mult de perfectiunea sunetului si intelegerea muzicii, realizand acordul intre sinele personal si sinele muzical, cu atat constientizezi contrastul cu lumea inconjuratoare. Apare o stare de nervozitate care pe de o parte ascute instinctual frumusetii dar pe de alta parte te determina sa simti nevoia imperioasa de deconectare de lumea pe care o simti adesea ostila, neatenta, indiferenta. Nu te poti apara in special de snobismul si comparatiile facile si lipsite de intelegerea profunda a muzicii.
Seymour, ajunge in jurul varstei de 50 ani sa
aibe impresia delimitarii clare intre viata sa interioara, plina de muzica si
incantare si corbii care zburau in afara acesteia. Asadar, paraseste cariera
solistica si se dedica celei componistice si cu deosebita vocatie, celei de profesor,
de deslusitor al muzicii fata de cei tineri ce abia deschideau cu sfiala usa
din Altar.
Ii invata pe copii si tineri cateva din
secretele tale:
- - Cu cat ai mai multa rabdare in a da drumul notelor, cu atat efectul acestora e mai aproape de tihna si frumusete. Nuantele de piano sunt cele care dau valoare interpretarii si masura virtuozitatii
- - Daca vrei sa pictezi o crizantema, te uiti 10 ani la ea pana cand ai certa convingere ca esti si tu o crizantema si ai inteles orice respiratie a acesteia. ( invatatura zen, aplicabila de minune interpretului)
- - Capacitatea de a interpreta o partitura in stil soft, tender, melancolic, linistit este rar intalnita dar denota intelegere superioara a partiturii si un spirit sensibil de sorginte feminina. De altfel Seymour credea ca Bethowen avea un astfel de spirit feminin pe care incerca sa-l subjuge. Dovada - existenta in stare pura a acestui spirit in Sonata lunii
- - Rabdarea, forta de a rezista la indiferent ce recluziuni sau dureri o poseda doar muzicienii (mind set-ul se dezvolta incomparabil mai bine la muzicieni)
- - In performanta unui interpret de muzica intalnesti atat doze mari de armonie cat si doze de disonanta. Acestea se conciliaza prin rezolutia luata de muzicianul caruia i se cere sa aibe personalitate si contributie personala . Acesta este un creator.
O raritate printre muzicieni, o
curiozitate printre interpretii ajunsi in varful carierei Seymour a uimit intreaga suflare muzicala
retragandu-se din viata concertistica in plina glorie intrucat legatura cu
lumea exterioara nu-l satisfacea.
Seymour este unul dintre
putinii alesi care a putut patrunde ordinea universului prin ascensiunea sa continua
interioara. El a gasit in muzica o extensie fireasca si completa a sa,
castigandu-si astfel dreptul de a socoti ca prin muzica el a ajuns la stele.
Intamplare unica spre care de obicei se tinde si nu se poate spune: “Nu am crezut ca cu doua maini se poate
atinge cerul””. El a trait si a exprimat acest lucru.
Toate gandurile acestea mi le-a
sugerat de fapt vizionarea filmului Seymour:
An Introduction (2015), in regia debutantului regizor si mai putin debutant
actor, Ethan
Hawke'
GN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu