Traducere // Translate

Frunze: Poezie romaneasca




Frunză verde – nucă dulce (Doină românească), Iulia Hasdeu




Frunză verde – nucă dulce!
Cu mireasmă de câmpie
Boarea vine de-mi aduce
Ce mi-a fost de jale mie.
Mândrei mele nici că-i pasă
Inimioara că mi-a frânt.
Vocea mea prin frunza deasă
Cântă singură pe vânt.
Frunză verde – nucă dulce!
Boare, vin' să nu te pierzi,
Primăvara de-mi aduce
să-mi dezmierzi!
De i-ai duce dragostea,
Dorul fraged ce mi-l ştii,
Doamne, cum aş mai cânta
Mândra de m-ar auzi!
Frunză verde – nucă dulce!
Cu mireasmă de câmpie,
Boare lină, mândrei duce
Ce mi-a fost de jale mie.


Upanişad sau Tratat despre echivalenţe, Romulus Vulpescu




Frunzele în ramuri? Prizoniere.
Libere să freamăte? Părere.
Liberă e frunza doar spre toamnă;
Libertatea clipei o condamnă
La căderea liberă, pe drumul
Consumat înspre pământ şi tumul.
De iluzii, veşted se desparte
Liberă o clipă,-n zbor: în moarte.


Frunzele, Radu Stanca
Elegie de toamnă




Nu mă-ntreba nimic în noaptea asta,
Nici cât e ceasul, nici ce gânduri am.
Mai bine lasă-mă să-nchid fereastra,
Să nu văd frunzele cum cad din ram…


Fă focul şi preumblă-te prin casă
Fără să spui nimic, nici un cuvânt…
Vreau să mă simt la tine ca acasă,
Să nu simt frunzele cum zboară-n vânt…


Învăluită-n straie de culcare
Aşază-mi-te-alăturea c-un ghem,
Şi deapănă mereu, fără-ncetare,
Să n-aud frunzele, sub paşi, cum gem…


Fereşte-mă în preajma ta, de vasta
Urgie-a toamnei care bântuie…
Şi nu mă întreba în noaptea asta
De ce mă înspăimântă frunzele…


Monosilab de toamnă, George Bacovia




Toamna sună-n geam frunze de metal,
Vânt.


În tăcerea grea, gând şi animal
Frânt.


În odaie, trist sună lemnul mut:
Poc.


Umbre împrejur într-un gol, tăcut,
Loc.


În van peste foi, singur, un condei
Frec.


Lampa plânge... anii tăi, anii mei


Trec.


Să mă las pe pat, ochii să-i închid,
Pot.


În curând, încet va cădea în vid
Tot.


O, va fi cândva altfel natural,
Bis.


Toamna sună-n geam frunze de metal,
Vis.


O ramură întârziată, Octavian Goga




Nu ţi-a fost dat să vezi vreodată,
Când toamna palidă coboară,
Într-o grădină despoiată,
O ramură întârziată
Ce-a înflorit a doua oară?


Nu te-ai oprit atunci în cale
Să te întrebi: ce taină, oare,
Ascund înţelepciunii tale
Înfriguratele petale,
Ca mâine stinse, fără soare?...


Şi dac-o blândă-nduioşare
Ţi-a frânt o clipă-n ochi lumina,
Cum stai aşa, întrebătoare,
Uitându-te la biata floare,
Ai înţeles a cui e vina?


E raza, care toamnei mute
I-a dat fiorul primăverii.
Şi-n preajma morţii abătute
A picurat, pe neştiute,
Un strop din cântecu-nvierii…


Rondelul coroanelor nepieritoare
Alexandru Macedonski




Coroane-n veci nepieritoare
Dintre frunzisurile mari
Ale batranilor stejari:
Mi-asterne umbra sub picioare.


Ducandu-mi pasii solitari,
Pe sub padurea cantatoare,
Coroane-n veci nepieritoare
Simt în frunzisurile mari.


Aleea e-n apus de soare.-
Se urca flacari tot mai tari,
Si se rasfrang, schinteietoare,
Printre copacii seculari,
Coroane-n veci nepieritoare.


Pastel de toamnă , Adrian Paunescu




Pe muntele negru de frunza de vară
Te chem cu accent brumariu să te sperii
Când spicul de toamnă dă-n spicele verii
Şi cade lumina şi trage să moară.


Şi sunt întrebări prin natura puzderii
Şi sfârâie ploaia dintâi ca o ceară
Şi vara ne-nchide în toamna afară
Femeie, bărbat sub pecetea tăcerii.


Aicea la munte mai poate să spere
Şi cel care moare că moartea-i departe
Şi noi să fugim şi să scriem o carte
În ea cuprinzând ale toamnei mistere.


Că suntem în lume pe-acolo prin partea
Pe unde întârzie poşta şi moartea.


Nichita Stanescu




Eu sunt o frunză. Parcă tu nu ştii ce este aceea o frunză? Tu cunoşti frunzele copacilor şi prin aceasta le şi stăpâneşti. Însuşi timpul cunoaşte frunzele copacilor şi le stăpâneşte. Când timpul, dinafara frunzelor, se face toamnă, ucide frunzele. Când timpul se face primăvară, le reînvie. Dar timpul el însuşi ar trebui să fie o frunză ca să elucideze frunzele.


Cotropirea frunzelor, Nichita Stanescu




Smulgem frunzele şi facem
pat din osul pomilor
paştem iarba şi o toarcem
prin burta flămânzilor.
Ne uităm în sus, la stele,
neştiind că-s mai departe
frunzele din pom, acele
scuturând în toamnă moarte.
Nu-ntre oameni e cuţitul
duşmănia, sfântă milă
ci-ntre sânge, vai, şi verdea
neînvinsa clorofilă.


Frunze,  Mircea Ivanescu




aş vrea să mă aşez pe marginea trotuarului,
să aştept să se facă noapte la capătul străzii .singurătatea
mea de acuma mai are
ceva la fel cu cea din copilărie,
când nu ştiam că trece pentru totdeauna
vremea? nu se poate răscumpăra
cu nimic vremea de atunci? nu mai rămâne
adevărat nici un gest, chiar aşezat
pe stradă cu capul în mâini?
şi lumina, care se spulberă pe obiecte,
şi obiectele se fac frunze,
şi se fac frunze Toamna, Ilinca Bernea

Image may contain: plant, outdoor and nature

frunzele care cad și lumina care le îmbrățișează,
aerul înghețat și buzele tale arse de vânt
sunt același lucru
și autobuzele care vor supraviețui fericirii noastre
și ceștile de cafea din ziua în care nu ne mai întoarcem
și umbrele noastre îmbrățișate pe podea
și lumea care va continua după plecarea noastră
cu spitalele ei cu aleșii ei cu câinii ei tunși de cei mai buni stiliști
și aerul care trece din plămân în plămân
și vântul care bate dinspre miazăzi
sunt același lucru

și soarele care-mi încinge tâmplele peste care au trecut cândva sărutările tale
și toate cele neîntâmplate
de care mi-e atât de greu să mă despart

odată îngropate în amintire
sunt același lucru
Selectie: SD Foto: Beata Zdanowska






Niciun comentariu: