In aparenta filmul lui Pierre Morel, de altfel coproductie franco-americana din 2015 este un thriller obisnuit, poate mai putin spectaculos ca intriga, poate mai inventiv in acte de violenta si cruzime. Este foarte concis, deruland povestea unui asasin mercenar retras care se zbate sa ramana in viata, sau daca vreti, a unui anti-erou care este nevoit sa omoare ca sa-si elibereze si salveze iubita. Cea de a doua poza a eroului e construita spre a inobila personajul iubit de o femeie devotata meseriei si celor in nevoie, medic probabil plecat voluntar in Congo sa repare distrugerile de vieti omenesti ale luptelor locale.
Jim Terrier, personajul principal,este membru al unei echipe de mercenari asasini care sub aparenta unei echipe de specialisti americani aflati sub obladuirea unei organizatii umanitare care sapau puturi de apa in folosul populatiei congoleze, livrau de fapt arme localnicilor si coordonau exploatari miniere de resurse naturale de tipul metale pretioase, etc. Acesta primeste la un moment dat sarcina sa-l impuste pe Ministrul minelor din Congo, urmand apoi sa plece imediat din Africa cu ajutorul colegilor mercenari in legatura cu mari concerne americane de armament. Intorcandu-se peste cativa ani in Congo constata ca este urmarit si supus unor tentative de omor. Revine in tara incercand sa afle care dintre fostii colegi mercenari l-a tradat si incearca sa-l elimine . Cam asta vrea Sean Penn sa faca in filmul ingreunat de o derulare foarte alerta si in exces de incercari de ucidere a sa, a prietenei sale, doctorita si se pare a singurului sau amic-mentor. Si o face Sean Penn destul de neconvingator, spectatorul ducandu-se cu gandul mereu la Liam Neeson, din aceeasi categorie de +50, dar mai „in rol” in filmul similar Varietati.
Filmul dupa cum se vede nu are atuurile unui thriller
de exceptie, nici originalitatea necesara.
Totusi filmul are o mare calitate si anume in latura sa politica: Imbogatirea prin orice mijloace a marilor rechini ai lumii folosind metode clasice: Exploatarea la sange a populatiei tarilor sarace, cu deosebire din Africa insusindu-si veros si la umbra oficialilor resursele tarii respective. Este devoalata si maniera in care procedeaza: se angajeaza o echipa de mercenari asociata unei organizatii umanitare cu rolul de a aduce ajutoare oarecari populatiei. In paralel si discret acestia livreaza arme populatiei implicate in lupte interne, fidelizandu-i fata de planurile lor. Oficialii locali care realizeaza ce se intampla sunt inlaturati sau eliminati fizic. In asta consta duritatea filmului, in descrierea modului de a-si insusi marile transnationale, mai bine spus a fura bogatiile tarilor sarace. Underground se consuma sume mari pentru pastrarea secretului respectiv: alte crime, alte atrocitati. Salbaticia si crima ce zace in spatele marilor averi, acesta este subiectul si meritul real al filmului care le-a scos la ivela.
Desigur filmul nu vine cu solutii la problema de fond. O prezinta, o face cunoscuta, pune in garda autoritatile in drept care doresc sa traga invataminte din filme, dar lasa in aer cateva intrebari de genul: Cum se va descurca bastinasul, bietul om care asteapta de la organizatia umanitara un ajutor real, o sursa de apa pentru familie, medicamente, etc, daca in spatele oricarui vaccin primit de el sau copilul sau se afla si doua incarcatoare de automat?
Totusi filmul are o mare calitate si anume in latura sa politica: Imbogatirea prin orice mijloace a marilor rechini ai lumii folosind metode clasice: Exploatarea la sange a populatiei tarilor sarace, cu deosebire din Africa insusindu-si veros si la umbra oficialilor resursele tarii respective. Este devoalata si maniera in care procedeaza: se angajeaza o echipa de mercenari asociata unei organizatii umanitare cu rolul de a aduce ajutoare oarecari populatiei. In paralel si discret acestia livreaza arme populatiei implicate in lupte interne, fidelizandu-i fata de planurile lor. Oficialii locali care realizeaza ce se intampla sunt inlaturati sau eliminati fizic. In asta consta duritatea filmului, in descrierea modului de a-si insusi marile transnationale, mai bine spus a fura bogatiile tarilor sarace. Underground se consuma sume mari pentru pastrarea secretului respectiv: alte crime, alte atrocitati. Salbaticia si crima ce zace in spatele marilor averi, acesta este subiectul si meritul real al filmului care le-a scos la ivela.
Desigur filmul nu vine cu solutii la problema de fond. O prezinta, o face cunoscuta, pune in garda autoritatile in drept care doresc sa traga invataminte din filme, dar lasa in aer cateva intrebari de genul: Cum se va descurca bastinasul, bietul om care asteapta de la organizatia umanitara un ajutor real, o sursa de apa pentru familie, medicamente, etc, daca in spatele oricarui vaccin primit de el sau copilul sau se afla si doua incarcatoare de automat?
De remarcat naturaletea sustinuta de frumusetea personajului lui Jasmine Trinca in rolul Annie. O remarca
deosebita pentru angajarea personala a lui Sean Penn in acest rol, fiindu-i cunoscute reactiile
sale civice importante.
G.N
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu