Ne
aflam in fata unui film fermecator din 2015, bine construit, cu planuri ale unor povesti
despartite de secole. De secole in care arta baroca a avut timp sa evolueze, sa
se preschimbe, sa se adapteze unor ritmuri si cerinte de viata nu neaparat
sincrone si potrivite cu respiratia sufletului. Aceste planuri intersectate vin
in favoarea coerentei story-ului. Astfel, filmul juxtapune permanent idei
despre cat de conectati emotional sunt oamenii cu spatiul in care se misca,
traiesc, cu spatiul in care chiar creaza.
Filmul
este construit pe ideea acelei inscriptii gasite in timpul unor lucrari de
restaurare in Italia: „ Comoara zorilor (aparitiei luminii) este adevarata
intelepciune” (traducere libera a mea dupa „The treasure of dawn as sapience”)
Aceasta fraza vine sa confirme credinta lui Goffredo conform careia
necredinciosii, cei fara credinta sunt capabili sa perceapa o prezenta (divina)
in interiorul unei cladiri („templu”) daca constructorul asigura destule spatii
goale care reprezinta de fapt lumina care le ocupa.
Ideea este reluata de actiunea filmului pe trei planuri:
. Arhitectural; aici constructia capelei Sapienza
construita de Boromini pe la 1600 dovedeste importanta estetica si puterea de
difuzare a luminii captate cat mai aproape de cer spre a fi indreptata spre straturile
inferioare ale spatiului de rugaciune. Alexandro, arhitectul, pe masura ce
viziteaza in Turin constructiile lui Boromini isi construieste mental si cartea
pe care o va scrie despre acesta, proiectul pentru care venise in Italia, desi
initial cu alte intentii. Pentru aceasta idee perena aplicata in arhitectura, fapta
lui Boromini care se sinucisese capata in mintea lui Alexandro valoarea unui
sacrificiu in folosul vietii ideii luminii.
. Alexandro, adept al ortodoxiei materialismului si
secularismului, trait in atmosfera franceza a conceptului ca religia oficiala a
Frantei este ateismul, premiat si elogiat pentru un stil arhitectonic gen cutii
arhi-folosite, unde fiecare centimetru de spatiu este utilizat, traieste in
Italia in apropierea capodoperelor de arhitectura vizitate, acel sentiment al
„prezentei” despre care vorbea Goffredo referitor la necredinciosii care se
afla intr-un spatiu potrivit deschiderii
sufletelor.
3 In plan
personal viata lui Alexandro si a sotiei sale Alienor se desfasurase in urma
tragicului eveniment al pierderii unicului copil intr-un stil schematic,
minimalist ce aminteste de atmosfera din filmele lui Bresson. Dialogurile, mai
bine zis lipsa acestora, fixitatea privirilor, ambientul care parca le oprea
comunicarea umana si exprimarea oricaror sentimente, dovedesc o evolutie a cuplului in viata fara participare, cu o
obnubilare totala a fiintei celuilalt, departe de ceea ce insemna trai in
comun, atingerea sufletelor. Intalnirea providentiala a celor doi frati,
Goffredo si Lavinia al caror rol era de a aduce lumina cuplului mai matur in
toate cele trei planuri, de a-i ajuta sa aibe revelatii vitale ar putea parea fortata,
filmica, daca ea nu ar fi adus si celor tineri intelepciune si cunoastere.
Interactiunea intre barbatul mai batran si cel mai tanar ca si dintre fetita evoluata, ezoterica si femeia
sensibila si lucida s-au transformat in beneficiu pentru toti, in maniera usor
mistica conferita de regizor povestii.
Identificarea lui Alexandro cu Bernini, rivalul lui Boromini in urma cu cateva secole , paralela dintre
relatia lui Alexandro cu Francisco, mai tanarul sau asociat, talentat, sinucis
precum Boromini cel mai probabil din motive de creatie, dovedeste de fapt o
nemultumire latenta veche, nerostita
care salasuia in arhitectul elvetian traitor in Franta in ce priveste
propriile creatii de arhitectura. Marturisind ca se identifica cu Bernini, cel
mai putin inspirat si genial, Alexandro recunoaste ca el aspira la misticismul
lui Bernini, element hotarator al geniului acestuia din urma.
Una din scenele cele mai frumoase, necesare demonstratiei planului mistic este intalnirea nocturna dintre crestinul caldeean ( interpretat chiar de catre regizor) si Alienor. Acesta, alungat din Irak de catre invazia americana, prevesteste intr-o franceza perfecta ca femeia va avea parte cat de curand de spatiul sau. Cu alte cuvinte, clarvazatorul a intarit ideea ca spatiul=lumina, i-au lipsit femeii si ca revelatia dobanndirii luminii necesare o va aduce in situatia de a-si cunoaste si a-si exprima sentimentele, de a putea aspira la fericirea unui copil.Filmul este un argument genuin pentru coerenta si valoarea vietii influentata de puterea artei. Foarte interesant apare aportul regizorului american care ridica valul europenilor aratandu-le o noua abordare a artei, arta care fara prezenta divina sau fara geniul acordat de divinitate nu va putea atinge sublimul adevaratelor capodopere ale Europei din epoca glorioasa. De fapt intentia regizorului pare sa fie deconstructia trendurilor dominante in arta europeana din ultimii 50 ani. Cu o usoara malitiozitate nespecifica de altfel filmului, Green, americanul arata si el un flash de decadenta a vestului european, precum Sorrenti in Marea frumusete, prin scena din interiorul fabulos al vilei Medici. Din fericire, nu a insistat prea mult, dand dovada de deplina incredere in revirimentul artei europene.
Una din scenele cele mai frumoase, necesare demonstratiei planului mistic este intalnirea nocturna dintre crestinul caldeean ( interpretat chiar de catre regizor) si Alienor. Acesta, alungat din Irak de catre invazia americana, prevesteste intr-o franceza perfecta ca femeia va avea parte cat de curand de spatiul sau. Cu alte cuvinte, clarvazatorul a intarit ideea ca spatiul=lumina, i-au lipsit femeii si ca revelatia dobanndirii luminii necesare o va aduce in situatia de a-si cunoaste si a-si exprima sentimentele, de a putea aspira la fericirea unui copil.Filmul este un argument genuin pentru coerenta si valoarea vietii influentata de puterea artei. Foarte interesant apare aportul regizorului american care ridica valul europenilor aratandu-le o noua abordare a artei, arta care fara prezenta divina sau fara geniul acordat de divinitate nu va putea atinge sublimul adevaratelor capodopere ale Europei din epoca glorioasa. De fapt intentia regizorului pare sa fie deconstructia trendurilor dominante in arta europeana din ultimii 50 ani. Cu o usoara malitiozitate nespecifica de altfel filmului, Green, americanul arata si el un flash de decadenta a vestului european, precum Sorrenti in Marea frumusete, prin scena din interiorul fabulos al vilei Medici. Din fericire, nu a insistat prea mult, dand dovada de deplina incredere in revirimentul artei europene.
De altfel, existenta lui Goffredo este mugurele acelui
nou trend european al artei, speranta regizorului ca artele viitorului se vor
intalni cu arta geniala a trecutului.Avem de-a-face cu o iluminare asupra vietii, dragostei
si artei care atinge inima si mintea in egala masura. Desi filmul lui Green
este dens in fapte istorice si teoria esteticii, acesta este departe de a ocoli
misterul vietii, dandu-i nuanta firava de ezoterism capabila sa-ti produca
meditatii diverse.
Frumos.
G.N
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu