Atat de multa atmosfera sordida, atat de
putina empatie umana, atat de putin senin in filmul lui Bresson, incat te
intrebi daca omul, cu atat mai mult un pui de om ar putea evolua mult timp in
acest infern.
In infernul Mouchettei tot timpul cineva o impinge, o bruscheaza,
o agreseaza. Incepand cu familia, in special tatal, betiv si dezumanizat, traficant
de alcool, continuand cu scoala, copiii, vecinele din micul satuc, cu priviri
piezise si banuitoare, toti o inspaimanta, toti concura la starea ei de victima
care nu gaseste nicio umbra de satisfactie in clar-obscurul vietii ei fara
perspective. Mouchette adaposteste la randul ei sentimentul putin laudabil de „ii
urasc pe toti”sentiment care precum un lait motiv al vietii ei o insoteste
peste tot, aparand-o, facand-o suspicioasa in fata oamenilor dar si hranind
mici idei de razbunare fata de toti cei care o resping. Bresson arata fara sa
demonstreze o viata plapanda care nu gaseste macar un singur moment de
normalitate si destindere. Ba nu, exista acel scurt episod, o secunda la scara
vietii ei cand printr-o minune e daruita cu un ban ca sa se poata juca in
masinile ciocnitoare. Intalnirea dintre Mouchette si acel tanar necunoscut de o
rara frumusete este o oaza de senin si tandrete si in acelasi timp un moment tensionat
si terifiant, asezandu-se in actiune ca un episod inghetat. Cele cateva zambete
provocate de tanarul care se joaca cu ea, care o rup din nefericirea ei
reprezinta poate singurul lucru de care ea merita sa-si aminteasca. Mai ales ca
violenta tatalui o readuce urgent cu picioarele pe pamant in zona ei de viata, in nimicnicie si nefericire constanta .
Violul suferit naste in ea un sentiment ciudat. Desi s-a aparat din instinct, acelasi instinct al fetei o determina ca cu toata conjunctura neobisnuita sa incerce un sentiment de mila fata de perversul si nefericitul care trece prin criza de epilepsie, ii promite ajutorul si nu incearca macar sa se planga a doua zi; pe de o parte nu face parte din natura sa, pe de alta ea isi face aproape un trofeu („este amantul meu”) ca si cum si-ar fi gasit un aliat. Socul emotional, care poate ar fi dorit sa-l impartaseasca mamei este urmat in mod absolut nemilos, ingrosand amanuntele din care este compusa viata aceasta fara zambet de catre autor cat si de regizor de moartea mamei, singura fata de care Mouchette avea impulsul sa-i acorde cate o mangaiere, singura care ii inspira mila si care o emotiona.
Mouchette pare prinsa in capcana conditiei
sale precum porumbeii care sfarsesc inexorabil in capcana braconierului.
Simtindu-se precum iepurele fugarit de vanatori care incearca dupa fiecare foc speranta
ca va scapa, relitatea ii arata clar fetitei ca e incoltita. Care e scaparea
posibila? Mouchette era de la inceput condamnata sa nu aibe scapare.
Bresson capteaza perfect acest spirit al
satului fara sa aibe nevoie sa apeleze la folclorul obisnuit. O face doar in
trecere: o mica sarbatoare, gelozia exagerata intre doi barbati ce curteaza
aceeasi fata de la bar, politistii care stiu cand sa inchida ochii in fata
micilor traficanti, prinderea atmosferei unor familii de la marginea
societatii.Toate acestea nu au nevoie de dialoguri (puternica scena in care
tatal si fiul se aseaza la masa si-si beau dintr-o sorbitura bautura dupa ce au
livrat marfa, fara o vorba, fara nicio participare). Lumea aceasta populata cu un braconier epileptic, cu
un paznic de vanatoare mai curajos in vorbe decat in fapte, cu un biet copil cu
doua codite inestetic prinse parca pentru a sublinia umilinta personajului.
Bresson nu foloseste anestezic cand reda in imagini graitoare aceasta lume;
este chiar lumea in care Mouchette se scufunda cum probabil o va face si
mizerabilul ei galos plin de apa. Pentru a da putere acestei imagini, regizorul
gaseste si lacul potrivit.. Probabil ca acesta este tipicul inexorabil al artei
lui Bresson. Peste limita duritatii suportabile..
Si totusi nedreptatea domneste..Filmul este facut spre a ne lasa pe toti impreuna sa ne simtim indignati si vinovati. Este poate singura lectie adevarata, morala a filmului. Credinta in Binefacatorul cel Drept se opreste aici, nu neaparat in momentul violului, o injustitie la care suntem complici ca spectatori, ci ca o explicatie a operei literare, o istorie umana scaldata in lacrimi, in sange inocent, in rautatea calailor. Mouchette a noastra este o mica victima crucificata. Nimeni nu stie, toti se indoiesc de adevarata inertie a pietrelor pe care o evocam la inceput. Da, este o versiune a lumii pe care ne-o ofera Bresson in acest film magnific.
Bresson este un dur, unul adevarat, care
nu glumeste. Filmul sau este scurt si intens, un pumn pe care il primesti in
plina figura Sa vezi o tanara fata filmata de o maniera atat de intensa, de
magnifica..
Gabriela Nicolescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu