Traducere // Translate

Bucureşti, capitala României, devine, timp de patru săptămâni, o capitală mondială a muzicii sub semnul autenticităţii

Capitala României devine, timp de patru săptămâni, o capitală mondială a muzicii sub semnul autenticităţii. Magia există. Revine în perioada 1-28 septembrie 2013, odată cu ediţia XXI a Festivalului Internaţional “George Enescu”, ce se desfăşoară la Bucureşti şi în ţară. Festivalul uneşte prin valori şi emoţii, topind graniţele din orice ţară de pe glob.
Mari orchestre ale lumii, dirijori celebri, interpreţi de renume mondial vor intra într-un dialog magic: un dialog al muzicii, creaţiei şi excelenţei artistice. Cu un repertoriu care reuneşte opere universale şi creaţii enesciene, Festivalul arată valoarea şi forţa creatoare a celui mai mare compozitor român, George Enescu.
Radu Lupu, Daniel Barenboim, “Staatskapelle Berlin”, “Pittsburgh Symphony Orchestra”, Yuja Wang, Manfred Honeck, Sergey Dogadin sunt doar câteva dintre numele mari aflate pe afişul primelor zile ale Festivalului Internaţional “George Enescu”.
Festivalul aduce pe scenele româneşti unii dintre cei mai mari artişti ai momentului, de la pianistul şi dirijorul Daniel Barenboim la Antonio Pappano şi pianista fenomen Yuja Wang, alături de orchestre de top, cap de afiş oriunde în lume – “Staatskapelle Berlin”, “Royal Concertgebouw Orchestra”, “Pittsburgh Symphony Orchestra”, “Orchestra Santa Cecilia”... Festivalul “George Enescu” este singurul eveniment unde pot fi urmăriţi, cu această densitate, pe scenele româneşti
Doi giganţi la Bucureşti: Radu Lupu şi Daniel Barenboim
Genialul pianist Radu Lupu
Duminică 1 septembrie, are loc Concertul de deschidere, la Sala Mare a Palatului, de la ora 19:30, avându-i pe scenă pe pianistul Radu Lupu şi “Staatskapelle Berlin”, la pupitru, Daniel Barenboim - unii dintre cei mai mari artişti din lume ai momentului -, care vor interpreta “Rapsodia Română nr. 2” de George Enescu. Concertul se va desfăşura cu casa închisă, dar mai sunt disponibile bilete la Cinema “Digiplex”, unde se va realiza o transmisie live.
Tot în prima zi, un concert de orgă susţinut de faimosul şi originalul organist american Cameron Carpenter.
Cel de-al treilea concert al zilei va avea loc la Timişoara, fiind susţinut de Filarmonica “Banatul”, dirijor Martin Yates, cu pianistul Matei Varga solist, laureat al Concursului International “George Enescu” - ediţia 2001.
În cea de a doua zi a Festivalului, de la 19:30, pianistul român Radu Lupu va susţine la Sala Palatului al doilea concert, împreună cu “Staatskapelle Berlin”, dirijată de celebrul Daniel Barenboim. În partea a doua a concertului, alături de artiştii străini, vor mai participa soprana Laura Chera şi Corul “Filarmonicii George Enescu”, dirijor Ion Iosif Prunner, care vor interpreta “Quattro pezzi sacri” de Verdi.
Tot în ziua a doua a Festivalului va avea loc de la ora 17:00, la Ateneul Român, concertul “Ansamblului Archaeus” (dirijor Liviu Dănceanu), în vreme ce la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti Dan Dediu şi Adrian Pop vor susţine, de la ora 14:00, conferinţa „Muzica românească contemporană, în contextul naţional şi internaţional”. Intrarea la conferinţă, care se desfăşoară în cadrul workshop-ului de compoziţie „Muzica Secolului XX”, este liberă.
Pianistul român Matei Varga îşi propune numai excelenţa
Sir Antonio Pappano
Cea de a treia zi a Festivalului aduce, la Sala Palatului, un alt spectacol-eveniment, având nume grele pe afiş: “Pittsburgh Simphony Orchestra”, la pupitru, Manfred Honeck, cu tânăra pianistă Yuja Wang.
Un alt tânăr pianist, românul Matei Varga, care îşi propune numai excelenţa, va cânta la Ateneul Român (de la ora 17:00) împreună cu Filarmonica “Banatul” Timişoara (dirijor Martin Yates), într-un concert ce se anunţă a fi de mare clasă. Este vorba despre un tur de forţă, întrucât acelaşi concert va fi fost susţinut, cu două zile înainte, în vestul ţării, la Timişoara.
Tot în data de 3 septembrie, alte două evenimente: Concertul interactiv al tinerei generaţii de compozitori români, susţinut de “Ansamblul IconArts” (dirijor Gabriel Bebeşelea), şi conferinţa “Aspecte stilistice, estetice şi tehnici compoziţionale în creaţia proprie”, susţintă de francezul Tristan Murail, în cadrul workshop-ului de compoziţie „Muzica Secolului XX”.
Iar în ţară, la Iaşi, va avea loc concertul Filarmonicii de stat „Moldova” Iaşi (dirijor Leo Hussain), cu Marino Formenti la pian.
Dirijorul Vladimir Spivakov şi pianistul Sergey Dogadin
Talentata pianistă Yuja Wang
În  4 septembrie, melomanii se pot întâlni cu două mari personalităţi. Primul este recitalul de la Ateneul Român (19.30) susţinut de pianistul Radu Lupu, care va interpreta “Sonatele pentru pian nr. 20 şi nr. 21” de Franz Schubert.
Cel de al doilea eveniment al zilei este concertul “Filarmonicii Naţionale Ruse”, dirijate de Vladimir Spivakov, avându-l ca solist pe tânărul violonist Sergey Dogadin. Ei vor interpreta, în prima parte a concertului, Suita nr. 3 pentru orchestră in Re Major op. 27 "Săteasca" de George Enescu.
La Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti va avea loc, de la ora 10:00, a doua parte a conferinţei “Aspecte stilistice, estetice şi tehnici compoziţionale în creaţia proprie”, susţinută de Thierry Huillet (Franţa) şi Michael Hersch (SUA), iar de la ora 14:00 a doua parte a concertului “IconArts”. Intrarea este liberă.
Continuă şi concertele în ţară, la Cluj, cu Filarmonica de Stat „Transilvania”, cu Jorg Widmann la pupitru.
Laureatul cu Grammy, Paavo Järvi, în premieră la București
Europa Galante
Melomanii vor avea şansa să asculte, vineri, 6 septembrie. o interpretare nouă, inedită a uneia dintre cele mai frumoase lucrări compuse de maestrul George Enescu, “Simfonia nr. 1 în Mi bemol Major op. 13”, datorate cunoscutei “Orchestre de Paris”, una dintre cele mai bine cotate din lume. La pupitru se va afla dirijorul de origine lituaniană Paavo Järvi, laureat cu “Grammy” şi considerat unul dintre cei mai sensibili muzicieni ai momentului. Järvi  crede cu tărie că muzica ar trebui să însemne, în primul rând, emoție. În a doua parte a programului, publicul va putea asculta “Simfonia nr. 5 în Si bemol Major op. 100”, de Serghei Prokofiev.
În aceeaşi seară, de la ora 17.00, la Ateneul Român, cel mai “vânat” compozitor și clarinetist al momentului, Jörg Widmann se va alătura pentru prima dată, în ipostază de dirijor, unei orchestre româneşti: Filarmonica de Stat “Transilvania” Cluj. Widmann va dirija inclusiv o lucrare a compozitorului român Ulpiu Vlad, “Lumina drumurilor”, precum şi două lucrări compuse de el însuşi – o aliniere la valorile şi la muzica internaţională pe care Festivalul “George Enescu” o promovează constant.
Publicul de specialitate se va putea bucura în aceeaşi zi şi de un seminar de compoziţie susţinut de Jörg Widmann, de la ora 15.00, intrarea fiind liberă.
Seria “Concertele de la Miezul Nopţii” aduce de la ora 22.30,  la Ateneul Român, un regal de Vivaldi, în interpretarea unui ansamblu cameral legendar, “Europa Galante”. Fondat de dirijorul şi violonistul Fabio Biondi, ansamblul a urcat pe cele mai mari scene ale lumii, de la “Scala” din Milano, la “Royal Albert Hall” din Londra. Acest concert va avea loc cu casa închisă, biletele fiind deja epuizate.
Dirijorul operei Otello va fi Keri-Lynn Wilson
Tot pe 6 septembrie, pasionaţii de operă pot urmări montarea “Otello”, de Giuseppe Verdi, la Opera Naţională din Bucureşti. Regia este semnată de Vera Nemirova, în timp ce la pupitru se va afla dirijoarea Keri-Lynn Wilson. În rolul principal este distribuit tenorul german Peter Seiffert, distins cu un Premiu Grammy pentru înregistrarea interpretării operei „Tannhäuser”, de Wagner, sub bagheta maestrului Daniel Barenboim.
Programul Festivalului include şi câteva conferinţe şi worksopuri, precum şi un concert la care intrarea este liberă – concertul “Arcadia String Quartet”, de la ora 13.00, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Studioul de Operă şi Multimedia.
Festivalul “George Enescu” îşi propune, cu fiecare ediţie, să ajungă cât mai mult şi la publicul din restul ţării. Astfel la Craiova, pe 6 septembrie, este programat concertul Filarmonicii “Oltenia”, sub bagheta dirijorului olandez Theo Wolters. Solişti vor fi românii Liviu Prunaru  (vioară) şi Ceciliu Ovidiu Işfan (violă), iar în program se regăseşte superba “Simfonie concertantă în Mi bemol Major pentru vioară, violă şi orchestră” de W.A.Mozart.
Victor Rebengiuc, în cea mai pasională poveste muzicală de dragoste
Ansamblul La Venexiana
Unul dintre cei mai cunoscuţi şi iubiţi actori români urcă pe scena Sălii Palatului, în 7 septembrie, alături de Corul şi Orchestra Filarmonicii „George Enescu“ pentru a debuta ca narator în cantata „Gurre-Lieder“, de Arnold Schönberg, sub bagheta dirijorului francez Betrand de Billy.
Victor Rebengiuc povesteşte o tumultuoasă poveste de iubire.
Este pentru prima dată când publicul din România poate asculta „Gurre-Lieder“, într-o interpretare spectaculoasă. Alături de Rebengiuc evoluează  Corul şi Orchestra Filarmonicii „George Enescu“ şi unii dintre cei mai importanţi solişti internaţionali ai momentului – Nikolai Schukoff, Violeta Urmana, Janina Baechle, Thomas Meyer. Totul sub bagheta cunoscutului dirijor francez care conduce “Orchestra Simfonică Radio Viena” şi face parte din board-ul “Academiei Europene de Teatru Muzical”. Dirijorul Corului va fi românul Iosif Ion Prunner, căruia în 1997 maestrul Cristian Mandeal i-a încredinţat conducerea Corului Filarmonicii.
Victor Rebengiuc îşi va folosi vocea inconfundabilă, în postura de narator, pentru a spune povestea unei legături primejdioase: iubirea damnată dintre regele danez Waldemar şi amanta sa, Tove – ucisă, în cele din urmă, de regină.
Arnold Schönberg a compus „Gurre-Lieder“ pornind de la varianta tradusă în limba germană a poemului danez omonim, de Jens Peter Jacobsen. Se spune că personajele au la bază conducători reali din Danemarca anilor 1500, chiar dacă povestea celor doi amanţi a intrat în legendă, devenind unul dintre miturile-marcă ale Danemarcei, alături de „Cântecul Nibelungilor“.
Tot în seara de 7 septembrie, de la ora 22.30, în cadrul seriei “Concertele de la Miezul Nopţii”, publicul va putea asculta la Ateneul Român concertul renumitului Ansamblu „La Venexiana”, care a impus un nou stil în interpretarea muzicii vechi italiene. Dirijat de Claudio Cavina, unul dintre cei mai marcanţi contratenori italieni ai generaţiei sale, ansamblul va oferi publicului un adevărat regal: „L’Orfeo”, de Monteverdi.
Actorul John Malkovich
În linia Festivalului „George Enescu”, al cărui pariu este să aducă împreună, pe aceeaşi scenă, cu fiecare ediţie, cei mai renumiţi muzicieni străini ii români, ansamblului i se va alătura Corul de cameră „Preludiu” al Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, dirijat de maestrul Voicu Enăchescu. În rolul lui Orfeu este distribuit baritonul italian Furio Zanasi.  Concertul va putea fi ascultat doar live, în sala Ateneului Român, acesta nefiind nici filmat, nici transmis live prin Internet. 
În Seria “Muzica Secolului XXI”, publicul se poate bucura, de-a lungul întregii zile de 7 septembrie, de mai multe workshopuri de specialitate şi concerte cu intrarea liberă. Astfel, de la ora 10.00, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, în Sala „Dinu Lipatti”,  germanul Jörg Widmann, unul dintre cei mai bine cotaţi compozitori şi clarinetişti ai momentului – Carnegie Hall din New York i-a dedicat un ciclu întreg de interpretări ale compoziţiilor proprii – va susţine o conferinţă pe tema „Reflecţii asupra muzicii trecutului şi a prezentului”.  De la ora 11.00,  “European Contemporary Orchestra” va interpreta la Sala Mică a Palatului lucrări de Adrian Iorgulescu şi François Narboni. În timp ce de la ora 12.00, Studioul de Operă şi Multimedia al Universităţii Naţionale din Bucureşti găzduieşte Recitalul Bianca şi Remus Manoleanu.
Cunoscutul compozitor şi dirijor german Peter Ruzicka, fan al lui Paul Celan şi George Enescu, care a şi înregistrat primul CD internaţional cu “Simfonia a V-a”, neterminată, a maestrului român, va ţine un seminar despre compoziţie, tot pe 7 septembrie, de la ora 15.30.  Iar de la ora 17.00, la Ateneul Român, „Tammuz Quartet”, alături de pianistul Oliver Triendl vor interpreta “Cvartetul pentru pian Nr.2 în Re minor, op.30”, de George Enescu, “Cvartetul cu pian nr.2 în sol minor opus 45”, de Gabriel Fauré, şi “Cvartetul cu pian nr.2” de Fuchs.
Enescu, în lumina lui Lawrence Foster
Soprana Violeta Urmana
Pe 8 septembrie, Festivalul “George Enescu” aduce la Bucureşti un concert extraordinar din seria “Mari Orchestre ale Lumii”, cu Orchestra Română de Tineret, avându-l la pupitru pe maestrul american Lawrence Foster, cel ce a fost Director Artistic al Festivalului "George Enescu" la ediţia din 1998. Programul cuprinde lucrări de Ravel, Brahms şi Dediu. Să amintim că Lawrence Foster s-a născut în 1941 în Los Angeles, iar părinţii săi erau de origine română.
Programul Festivalului include şi trei concerte din Seria “Muzica Secolului XXI”: "Minguet Quartet”, de la ora 11.00, la Sala Mică a Palatului, avându-i ca solişti pe Jörg Widmann şi Sarah Maria Sun. La Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti - Studioul de Operă şi Multimedia, de la ora 14.00, va avea loc concertul susţinut de Ansamblul "Traiect", avându-l ca dirijor pe Sorin Lerescu, solist Pierre-Yves Artaud, la flaut. Cornelia Petroiu (violă) va fi invitatul special al evenimentului.
De asemenea, unul dintre cei mai aclamaţi dirijori contemporani al generaţiei de muzicieni tineri ai României, Tiberiu Soare, va susţine un workshop dedicat muzicii secolului XXI, la Ateneul Român, pe 8 septembrie, de la ora 17.00. În apariţiile sale din mass media, dirijorul a vorbit despre deschidere şi lipsa barierelor în muzică. „Cineva care ascultă «Paraziţii» poate să îndrăgească, în aceeaşi măsură, şi muzica lui Mozart sau Händel. Nu există graniţe în muzică”.
În Seria “Concertele de la Miezul Nopţii”, la Ateneul Român, melomanii se vor întâlni, de la ora 22.30, cu “Alessandro”, o dramă muzicală în trei acte, de G.F. Händel, după un libret de Paolo Rolli. Dirijorul George Petrou are un repertoriu remarcabil de muzică barocă, clasică şi romantică, fiind adeptul unei interpretări documentate istoric. Din distribuţie fac parte: Max Emanuel Cenčić, Julia Lezhneva, Laura Aikin, Pavel Kudinov, Xavier Sabata, Juan Sancho şi Vasily Khoroshev.
John Malkovich, nominalizat la Oscar, pentru prima oară în România
Pianistul austriac Rudolf Buchbinder
Pe 9 septembrie, Festivalul “George Enescu” prezintă publicului românesc unul dintre cele mai spectaculoase evenimente din cadrul acestei ediţii: "The Infernal Comedy"  (Confesiunile unui ucigaş în serie). Dirijorul austriac Martin Haselböck, împreună cu actorul american John Malkovich şi cu regizorul austriac Michael Sturminger au dezvoltat această dramă teatrală.
Nominalizat de două ori la Premiile Oscar, actorul John Malkovich este una dintre figurile legendare ale cinematografiei americane contemporane. El va interpreta rolul unui criminal în serie în piesa “The Infernal Comedy - Confessions of a Serial Killer”, pe scena Ateneului Român, de la ora 17.00. Piesa, care a avut premiera în 2006 în Los Angeles, este scrisă special pentru John Malkovich. Actorul american este narator şi singurul personaj al firului epic, iar piesa este un “musical” cu arii ale unor compozitori celebri (Vivaldi, Haydn, Mozart, Van Beethoven), interpretate de orchestra de cameră “Wiener Akademie”, condusă de Martin Haselbock; şi de sopranele Laura Aikin şi Aleksandra Zamojska. Spectacolul este subtitrat în limba română.
Dirijorul Lawrence Foster
Seria “Spectacole de operă şi balet” aduce de la ora 19.00, la Opera Naţională Bucureşti, un alt eveniment de excepţie - "Otello", de Giuseppe Verdi, în interpretarea Corului şi Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti, iar la pupitru se va afla dirijoarea americană Kery-Lynn Wilson. În rolul principal este distribuit tenorul german Peter Seiffert, distins cu un “Premiu Grammy” pentru înregistrarea interpretării operei „Tannhäuser”, de Wagner, sub bagheta maestrului Daniel Barenboim.
În aceeaşi seară, de la ora 19.00, la Sala Palatului, “Orchestra Sinfonica Nazionale Della RAI” va interpreta, sub bagheta lui Juraj Valčuha, “Suita nr. 1 în Do Major op. 9” a lui George Enescu,  “Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră” de Philip Glass, solistă Anna Ţifu, laureată a Concursului Internaţional George Enescu, “Tzigane, rapsodie pentru vioară şi orchestră op. 76” (1924) de Maurice Ravel şi Suita pentru orchestră “Ritualul primăverii” de Igor Stravinski.
Sir Antonio Pappano va încânta din nou audienţa
Dirijorul lituanian Paavo Jarvi
Nu pierdeţi una dintre cele mai strălucite interpretări ale spectaculosului “Reqviem” de Verdi, în 12 septembrie, cu dirijorul Antonio Pappano, „un superman al muzicii”.  
Antonio Pappano, un dirijor aflat în topul celor zece cei mai bine cotaţi muzicieni ai lumii, director muzical al celebrei “Royal Opera House Covent Garden”, va dirija în Festivalul Enescu una dintre cele mai bune orchestre ale lumii, “Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia”,  al cărei director este din anul 2005. „Tonurile ei au culoarea vinului italian Amarone. Sunt foarte dulci, iar cantitatea de alcool e ridicată“, îşi descrie Pappano orchestra.
Antonio Pappano este cunoscut pentru interpretările sale de mare forţă: „Mă simt Superman!“, mărturisea el presei britanice despre senzaţia de a dirija un ciclu întreg de opere. Născut în 1959 la Londra din părinţi italieni, dirijorul Antonio Pappano amestecă în atitudinea sa, cu farmec, înflăcărarea latină şi umorul uscat, englezesc. În adolescenţă,  în perioada şederii familiei în Statele Unite, Antonio Pappano a studiat pianul cu Norma Verrilli, profesoară şi patroana unui magazin de piane din Connecticut, o mare infuenţă în viaţa sa, după cum avea să povestească dirijorul. Tatăl lui Antonio, Pasquale, şi-a descoperit vocea în copilărie – obişnuia să cânte „Ave Maria“ într-o biserică din sudul Italiei – şi a visat să studieze muzică. A absolvit cursurile prestigosului Conservator de la Milano fiind, în paralel, managerul unui restaurant ca să se poată întreţine. S-a stabilit la Londra, unde a început să lucreze ca profesor de canto în West End. Încă de la vârsta de 10 ani, Antonio Pappano îşi însoţea tatăl la orele cu studenţii. La 21 de ani, pleca deja la New York pentru a studia repertoriul propriu. Urmau  Barcelona, Chicago şi Frankfurt. În numai cinci ani, la vârsta de doar 26 de ani, tânărul Pappano devenea asistentul celebrului dirijor Daniel Barenboim, la Beirut. La 30, ajungea directorul muzical al Operei din Norvegia; la 42 – al Operei Regale din Covent Garden – cel mai tânăr director pe care instituţia îl avusese în ultimii 47 de ani. Recent, după ce regina Marii Britanii îl ridicase la rangul de Baronet, Preşedintele Italiei, Napoletano, i-a conferit la Quirinale titlul de “Cavaler al Marii Cruci”.
Dirijorul rus Vladimir Spivakov
Înfiinţată în 1908, “Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia” a fost dirijată de mari personalităţi ale epocii: Mahler, Debussy, Strauss şi Stravinski, Toscanini, Furtwängler, De Sabata şi Karajan. Între 1983 şi 1990, Leonard Bernstein i-a fost Preşedinte Onorific. Orchestra şi Corul au interpretat peste 14.000 de concerte. În anul 2009, înregistrarea operei pucciniene „Madama Butterfly“ pentru EMI sub bagheta lui Antonio Pappano, a câştigat un “Premiu Grammy”, echivalentul unui Oscar pentru muzica clasică.
Concertul, susţinut cu casa închisă, mai poate fi văzut în transmisie live la Grand Cinema Digiplex
Tot pe 12 septembrie, veţi putea asculta în cadrul Festivalului „George Enescu” un regal cu cele mai frumoase concerte pentru pian de Beethoven. “Concertul Nr. 1 pentru pian” şi Concertul Nr. 5, renumitul “Imperial”, vor răsuna la Ateneul Român, în interpretarea unuia dintre cei mai talentaţi pianişti austrieci ai momentului, Rudolf Buchbinder, absolvent al prestigioasei “Vienna Academy of Music”.
De asemenea, în Festival, publicul de la Sibiu va putea asculta, pe 12 septembrie, un concert extraordinar, avându-l ca solist pe cunoscutul şi iubitul violonist român Alexandru Tomescu. Acesta va interpreta alături de Orchestra Filarmonicii de Stat din Sibiu, sub bagheta dirijorului Gottfried Rabl, “Trei dansuri româneşti”, de Rogalski, şi “Concetul nr 2 pentru vioară şi orchestră în mi minor op. 64” de Mendelssohn.






Magdalena Popa Buluc


Niciun comentariu: