Traducere // Translate

Învăţaţi de la mine şi veţi supravieţui; copiaţi de la mine şi veţi muri


Publicăm câteva informaţii despre Opal şi un interviu cu designerul/proprietarul Zhu Xiaojie, cel care se confundă cu numele mobilierului Opal. Este mai mult decât un atelier de design. Este chiar o fabrică în sine. O puteţi vedea şi pe www.opal-furniture.com (site-ul fabricii) sau pe www.zhuxiaojie.com (site-ul designerului, unde se regăsesc exemple de design de produs, de interior şi arhitectură). Toate produsele studioului Opal se comercializează acum şi la Bucureşti.
Cine este Zhu Xiaojie?
Înainte de a fi designer a lucrat ca sculptor, dulgher şi lăcătuş, înainte de a deveni un artizan şi a face ceea ce el iubeşte. În 1989 a studiat în Australia şi a început o carieră în design interior. În 1994 s-a întors în China şi şi-a înfiinţat propriul său studio de design. Azi el este proiectantul şef de mobilier al OPAL Furniture Company, directorul-adjunct al Comitetului de Design de Mobilier din China şi directorul Comisiei de Design de Mobilier din Shanghai.
Design Studio Opal şi Biroul de design Opal sunt situate într-o clădire de birouri (de aproximativ 5.000 de metri pătraţi) proiectată de Zhu Xiaojie. Are o sală de expoziţie, birouri, ateliere de lucru etc. O caracteristică importantă a zonei de proiectare este că totul poate fi realizat aici - şi mostre, dar şi producţia finală. Studioul Opal foloseşte creativitatea a mai mult de 30 de oameni cu imaginaţie, în domenii diverse: designeri de grafică, ingineri, fotografi, arhitecţi şi designeri de interior, ca şi meşteşugari tradiţionali, cusători şi pictori. Desigur, nu se poate fără utilaje.
- Cum vă definiţi stilul?
- Nu am o definiţie exactă. Ce creez eu este ceea ce îmi place să fac, şi stilurile mele reflectă lucrurile preferate în viaţă. Câteodată îmi primesc inspiraţia dintr-un anumit tip de material, în alte ocazii, din anumite elemente ale formelor. Aceste stimulente mă fac să încep cercetările şi explorările. Încerc să ajung la un grad de înţelegere mai mare a stilului pe care să-l pot aplica până când îl pot transfera în crearea unui obiect nou.
- Care este tehnica dvs.?
- Nu cred că am avantaje derivate din tehnică. Este instinctiv pentru oameni să facă orice. Ceea ce am făcut a fost să dau substanţă ideilor şi să mizez pe abilitatea instinctului, care nu este ceva ce poate să facă oricine. Dacă am vreun avantaj, acesta este dragostea faţă de sine şi viaţă. În schimbul acestei iubiri, am învăţat să mă cunosc, să înţeleg instinctele mele şi să le las să influenţeze designul meu în mod natural.
- De unde vă vine inspiraţia când schiţaţi o piesă de mobilier?
- Atunci când schiţez o piesă de mobilier, ea deja este o nevoie în eul meu interior. Această nevoie este ca un fior de bucurie, un fel de bucurie misterioasă. Câteodată mi se pare un sentiment ca atunci când eşti îndrăgostit. Oricum ar fi numit, este o sursă enormă de bucurie care mă împinge de la spate.
- Când proiectaţi mobilier, la ce vă concentraţi mai mult: frumuseţe, umor sau funcţionalitate?
- Primul lucru pe care mă concentrez este funcţionalitatea - pentru că designul este o formă a nevoilor şi este urmat de respectul meu pentru material şi utilizare sa. Nu utilizez niciodată materiale pe care nu le cunosc. Structura şi forma depind de materialul ales, şi acest lucru poate fi serios, viu, glumeţ, ş.a.m.d.
- Care este cel mai important element din design pentru dvs.? Ce mesaj doriţi să transmiteţi prin creaţiile dvs.?
- În design este important să creezi ceva util şi pentru a face acest lucru, selecţia materialului este cel mai important element. Folosesc materialul pentru a-i demonstra frumuseţea naturală: textura lemnului, puterea oţelului, rezistenţa bambusului, transparenţa sticlei... Eu cred că aceste elemente, îmbinate împreună, reflectă personalitatea designerului. Sper că prin design viaţa prinde un gust accentuat şi poate să îmbunătăţească plăcerea de a trăi, de a fi viu.
- De ce aţi ales lemnul Zingana?
- Sunt un tâmplar la rădăcini, şi în consecinţă iubesc lemnul. Descoperirea lemnului Zingana a fost mai mult soartă decât premeditare. Unul dintre furnizorii de lemn avea un stoc mare de buşteni. Mi-a arătat o mostră şi m-a convins să încerc. Am fost şocat când am văzut rezultatul, era aşa de frumos că nu-mi venea să cred că era lemn adevărat! Aşa că am lăsat totul deoparte şi m-am concentrat să creez cu acest nou lemn. Sunt aşa de încântat de lemnul acesta încât am scris recent o carte intitulată "Art of Zingana", despre relaţia mea cu lemnul Zingana.
- Aveţi numeroase piese de mobilier care sunt naturale, cum este masa din trunchi de Zingana, de ce aţi ales acest tip de design?
- Îmi plac lucrurile naturale şi să folosesc materiale naturale. Pentru mine, aceasta este esenţa artei. Aş dori să citiţi "Art of Zingana", atunci veţi înţelege fascinaţia mea şi poate veţi fi intrigat în mod natural.
- Este calitatea unui produs la fel de importantă ca designul său?
- Calitatea este o parte integrantă a designului şi toate proiectele mele de mobilier se concentrează pe calitate. Sunt un meşteşugar. Munca mea este fondată în talentele şi obiceiurile tradiţionale.
- Care piese de mobilier credeţi că reprezintă cel mai bine designul dvs.? De ce?
- E o întrebare la care e greu să dai un răspuns. Nu pot să mă ţin de un singur concept pentru prea mult timp. Mă plictisesc să mă repet, să reiau, indiferent de tipul muncii sau al proiectării. Dacă mă uit înapoi la designurile mele, de multe ori roşesc. Dacă trebuie să numesc câteva lucrări reprezentative, aceastea ar fi: Masa de ceai Couple, Scaunul Cheering şi banca Sleeping Beauty. Arta chineză are întotdeauna un accent deosebit când vine vorba de linii. Acest lucru vine de la arta caligrafiei şi pictura tradiţională chineză. Când m-am gândit să combin stilul modern cu cel chinez, atunci am creat banca Sleeping Beauty. Scaunul Cheering provine în esenţă din stilul Ming, cu îmbunătăţiri venite de la stilul modern. Între timp, măsuţa de ceai Couple a fost proiectată din întâmplare. Buturuga s-a crăpat la mijloc în timpul procesului de tăiere, aşa că am făcut una mai înaltă şi una mai joasă, pe care le-am numit masa de ceai Couple (cuplu, duo). Este un mod de viaţă în China să-ţi dai jos pantofii înainte de a intra într-o casă în China, aşa că un taburet la intrare în hol este util; în consecinţă, am proiectat taburetul Beetle, sau Roach (gândac). Partea ovală am luat-o de la cultura occidentală şi am combinat-o cu linii şi motive din cultura chineză.
- Vă copiază cineva designurile? Ce credeţi despre asta?
- Da, se întâmplă în mod frecvent. Dar mă bucur pentru că mă face până la anumit nivel să mă simt plin de succes şi admirat. În ceea ce priveşte drepturile de autor şi de proprietate intelectuală, las asta în seama avocaţilor.
- Designurile dvs. sunt o combinaţie de tehnici moderne cu tehnici tradiţionale chineze, cum aţi reuşit asta şi de ce?
- Comunicarea cu Occidentul m-a învăţat multe lucruri pe care nu le ştiam în vechea noastră societate. Însă îmi păstrez talentele tradiţionale în timp ce învăţ şi mă adaptez la noua tehnologie. Folosesc limbajul mobilierului să îmi exprim sentimentele. În opinia mea, să fii un designer şi un meşteşugar nu se exclud reciproc. Unii oameni consideră că mobilierul meu este îmbinarea perfectă a culturii orientale cu tehnologia modernă. Mă bucur când aud acest lucru şi reprezintă o încurajare pentru mine. Nu pot schimba faptul că sunt chinez, şi asta înseamnă că am în spate peste 5.000 de ani de istorie şi civilizaţie. Unii ar spune că le pompează inima de bucurie, nu şi eu. Sunt fericit şi mândru. De asemenea, mă bucur să iau din înţelepciunea Occidentului. Împreună putem preda esenţa naţiunilor de la generaţie la generaţie şi de la unul la altul.
- Cum este designul de mobilier în China? Există vreo diferenţă între dvs. şi alţi designeri chinezi?
- China este încă în prima fază a designului deoarece am neglijat acest aspect pentru ceva timp. Dat fiind că naţiunea noastră este aşa de mare, nu avem o abundenţă de produse de calitate. Fără târguri de design în China este dificil să spargi bariere în design. Va lua ceva timp până designul chinezesc va atinge apogeul. Experienţele tuturor, background-ul cultural şi diferentele geografice, percepţia despre standarde şi frumuseţe sunt diferite, dar toată lumea lucrează din greu şi este entuziasmată să gândească şi să se exprime.
- Designul de mobilier în China creşte odată cu schimbarea societăţii şi culturii chineze, cărui timp îi aparţine stilul dvs.?
- Îmi place mobilierul stil Ming şi am fost puternic influenţat de acesta, dar nu îl replic fără să iau în considerare stilurile de viaţă din prezent. Designurile mele reflectă timpurile: trăiesc în China azi, aşa că munca mea în mod clar reflectă China de azi.
- Ce elemente credeţi că ar trebui să aibă o piesă de artă?
- În cele mai bune piese, în primul rând, trebuie să vină în anticiparea unei nevoi a vieţii de zi cu zi, materialul său exudează frumuseţea, şi este ecologic. De asemenea, se poate descrie. În concluzie, printre elementele comune ale mobilierului bun, cred eu, sunt:
  • Valoare - Deşi tot mobilierul poate fi clasificat ca bunuri de consum, fiecare piesă are un scop şi funcţiuni speciale. Este important ca durabilitatea sa să fie testată şi ca procesul să fie condus cu grijă. O grijă continuă pentru mediu trebuie să fie rutină. La final, valoarea este măsurată în aprecierea cuiva pentru frumuseţe şi abilitatea mobilierului de a completa spaţiul de viaţă al cuiva.
  • Originalitate - Originalitatea include şi atenţia la culoare, formă, textură, structură şi proces. Istoria este înţeleasă implicit, dar piesa este acceptată pentru comunitatea internaţională.
  • Protecţia mediului - Trebuie să ne uităm cu atenţie la utilizarea materialelor. Este inacceptabil să poluăm fără să ne pese. Este important să menţinem producţia energiei la un minim, reducând astfel nivelul poluării şi reciclării necesare. Funcţia naturală a artei mobilierului este reciprocitatea artei şi tehnologiei.
- Care este percepţia dvs. proprie despre design?
- Nu există originalitate, numai natură. Ceea ce trebuie să facem este să descoperim şi să înţelegem structura a ceea ce vedem în jurul nostru, să ne folosim de propriile cuvinte pentru a descrie şi propriile talente pentru a reconstrui - asta înseamnă designul. Când îţi dai seama de acest lucru, nu vei mai fi încăpăţânat şi impulsiv. Dacă menţii pacea, poţi descoperi esenţa lumii. Dacă înţelegi asta, este uşor să creezi ceva popular. Cât de bine reuşeşti în design depinde de cât de adânc reuşeşti să înţelegi şi să trăieşti acest adevăr.
- Care este diferenţa dintre artă şi design?
- Designul este necesar în viaţa de zi cu zi. Trebuie să fie folositor. Designul poate să fie artă, dar arta nu este în mod necesar design. Arta tinde să fie mai spirituală; privesc arta ca gândire sau dorinţă, care pot fi exprimate în multe feluri.
- În ce sunteţi interesat?
- O să continui să învăţ despre cultura locală din Wenzhou, un oraş minunat. Se dezvoltă atât de repede încât frumuseţea sa naturală se stinge repede. Designul mobilierului util este ce am dorit să fac dintotdeauna, aşa că încerc să îl fac bine.
- Ce ai de gând să faci în continuare?
- Nu am un plan specific; intotdeauna las lucrurile la voia întâmplării. În primul rând fac ceea ce îmi place. În al doilea rând, mă străduiesc să fac ceea ce este util. În al treilea rând, am timp să proiectez mobilă care include istorie, design şi tehnologie. De asemenea, sunt interesat în arhitectură din moment ce am proiectat un showroom recent. Acest studio include mobilier şi decoraţiuni interioare. Foarte interesant, de altfel.
- Ati primit educaţia în China şi în Australia şi aţi fost meseriaş şi lăcătuş. Ce v-a determinat să vă concentraţi numai pe design?
- Am studiat doar căţiva ani în Australia, şi nu am aprofundat engleza suficient cât să merg la universitate. Dar experienţa m-a ajutat să înţeleg multe. Cred că am moştenit dragostea pentru design de la tatăl meu, care era designer grafic. Când eram copil, am plecat la şcoală si am deprins diverse talente pentru a rămâne în viaţă; eram foarte săraci. Totuşi, am beneficiat din asta pe măsură ce cunoştinţele respective au devenit utile pe parcurs. Mă consider mai întâi un meşteşugar şi numai în al doilea rând un designer.
- Pe unde aţi călătorit? Cum v-au influenţat călătoriile?
- Merg în multe locuri din lume an de an. Îmi plac oamenii din ţări diferite. Îmi place mediul rural şi sunt întotdeauna fascinat de tradiţiile locale. Deşi nu pot comunica întotdeauna cu oamenii pe care îi întâlnesc, bunăvoinţa lor mă bucură. Să vezi munţi, râuri, mări, cerul, oraşele şi mediul rural când călătoreşti te face să te simţi mic; redescopăr lumea în mod constant, folosindu-mă de inocenţa copilăriei. Acest lucru mă ajută să găsesc valorile de adevăr în ceea ce fac în design şi să ajung la proiecte de calitate. Cred în călătorii şi că acestea menţin nivelul de creativitate şi starea în care poţi să-ţi imaginezi mai bine lucrurile.
- Cum combinaţi managementul şi designul şi le faceţi pe ambele aşa de bine?
- De fapt, designul şi managementul au ceva în comun: colectezi, selectezi, anulezi şi coordonezi. Ca manager, strângi informaţii de la şi despre personal, îi selectezi pe cei mai buni, concediezi pe cei slab pregătiţi şi coordonezi sarcinile în mod corect. Un designer face acelaşi lucru cu materialele. Din cele două, eu prefer designul.
- Se spune că greutăţile vieţii duc la final la acumularea unor mari averi (dintr-un proverb). Ce credeţi?
- Toată lumea are vremuri grele şi momente de fericire; provocarea este în a le înfrunta. Eu nu iau momentele grele ca fiind neplăcute; mai degrabă învăţ mai multe despre mine după ce trec prin momente grele. Numai dacă te cunoşti pe tine însuţi bine poţi avea o viaţă cu sentimentul de împlinire de sine. Viaţa obişnuită poate aduce împliniri dacă înţelegi următorul secret: fă ceea ce îţi place să faci, şi iubeşte ceea ce faci, numai aşa vei putea fi împlinit.
- Cum v-a influenţat studiul în Australia?
- Să fiu în Australia mi-a oferit acces la religia occidentală şi am învăţat că toate religiile explică aceleaşi lucruri. Ele s-au înmulţit datorită geografiei, etnicităţii diferite şi stilurilor de viaţă. Trebuie să reţinem că nu ar trebui să fim buni numai pentru a merge în Rai, mai degrabă, dacă ne comportăm bine, vom merge în Rai şi între timp vieţile noastre de pe pământ vor fi răsplătite.
- Ce credeţi despre... credinţă?
- Toată lumea are dorinţe, dar să acţionezi după porniri rele duce la comportament criminal. Să ai credinţă şi să practici religia ne ajută să trăim mai bine, să fim echilibraţi şi să fim încrezători în viaţă. În copilărie ni se spune să nu facem risipă de mâncare sau că fulgerele ne pot răni. Acestea sunt elemente înfricoşătoare care te pot opri din a face ceva rău. Oamenii de vârste diferite înţeleg diferit. Aşa cum Zen indică cele trei faze ale vieţii - munţii sunt munţi; apoi munţii nu mai sunt munţi şi la final muntele va fi munte din nou. Toată viaţa trebuie să meargă prin fazele prin care numai credinţa poate să răzbată. Oamenii învaţă, caută, nu pentru cunoştinţe, dar mai mult pentru înţelegerea de sine. A avea credinţă înseamnă a înţelege fundaţia vieţii.
- Cum vă simţiţi la prima dvs. expoziţie internaţională?
- Suntem încântaţi că participăm la acest eveniment şi că avem şansa să împărţim cu lumea frumuseţea mobilierului chinez. Modul nostru de viaţă din China a fost ascuns de ochii lumii pentru mult timp, şi ne-a îngrijorat. Acum, participând la acest eveniment, dorim să împărtăşim bucuria noastră, şi sper ca şi vizitatorii să fie încântaţi de mobilierul nostru. Totul în lumea noastră este legat: est sau vest, negru sau alb, chiar şi sursa noastră de viaţă şi ochiul pentru frumuseţe. Bauhaus, leagănul designului modern în lume, ne umple vieţile cu bucurie, de la obiectele mici la clădirile mari. Miezul mişcării Bauhaus este combinaţia ingenuozităţii artistului şi a rezultatelor meşteşugarului. Această breaslă a artiştilor şi a meşteşugarilor este similară cu istoria designului de mobilier în China. Cu 400 de ani în urmă în China, armata împăratului Yuan a invadat câmpiile centrale chineze. Au ucis învăţaţi, dar nu şi muncitori; în consecinţă, pentru a supravieţui, înţeleptii s-au ascuns cărând cu ei unelte specifice meşteşugarilor, şi mulţi s-au reprofilat pentru o perioadă în tâmplari. Pe măsură ce profesorii şi tâmplarii s-au integrat, tâmplarii au învăţat despre artă şi cultură, în timp ce învăţaţii au studiat arta prelucrării lemnului. Ca rezultat al acestei fuziuni, s-a născut stilul de mobilier Ming, iar frumuseţea şi stilul său clasic au şocat lumea! Ca şi cu Bauhaus, elementul cheie pentru mobilierul chinez este combinaţia între artă şi meşteşug. Am schimbat unele materiale şi utilizăm tehnologii noi, dar în esenţă toate stilurile noastre de mobilier au fost concepute cu 400 de ani în urmă! Oricum, ele rămân clasice şi în trend. Astăzi, societatea chineză descinde din mai mult de 5.000 de ani de civilizaţie. Este o responsabilitate uriaşă să-i onorăm pe cei care ne-au pasat aceste designuri frumoase de mobilier. Totuşi, pentru a moşteni pur şi simplu cultura designului fără a reflecta şi a o aprecia este un lucru facil, dar necugetat. Pentru a copia şi imita orbeşte ce am primit moştenire ar însemna să dezonorăm propria noastră cultură şi civilizaţie. Învăţăm de la istorie o lege de care nu putem scăpa: dacă cineva nu face decât să ia, acela va sfârşi prin a i se lua. În cuvintele lui Qi Bai Shi, unul dintre pictorii noştri renumiţi: Învăţaţi de la mine şi veţi supravieţui; copiaţi de la mine şi veţi muri. Vă invităm să învăţaţi şi să respectaţi cultura chineză; designul mobilierului nostru care este expus la această expoziţie minunată este doar unul din multele canale prin care puteţi învăţa despre cultura chineză.
- Am auzit că aţi proiectat standuri la fiecare târg. Aţi proiectat şi acest stand? Ne puteţi spune mai multe despre acesta?
- Da, aşa este. Am invitat şi un designer profesionist de iluminare, dna. Chengyi, care m-a impresionat prin ideile sale. Deşi nu se obişnuieşte la târguri, se potriveşte cu tema mobilierului Opal. Este o metodă bună de a introduce mobilierul chinez lumii. Ambientul artei atrage oamenii la un târg. Deci ce este arta? Arta nu este limitată la pictură şi sculptură. Ar putea fi expresia gândurilor şi a dorinţelor. Stilurile de viaţă pot fi exprimate de mobila care de asemenea reflectă societatea şi adaugă frumuseţe şi funcţionalitate la mediul înconjurător al cuiva. Am selectat vrăbiile ca temă. Priviţi: sunt vrăbii în poziţii diferite care se uită în toate direcţiile. Unele petrec, altele se bucură de lumina soarelui, altele se uită în zare. Îmi amintesc de cartea "Travelling" de Zhuangzi, un învăţat din timpurile străvechi, care şi-a spus povestea: O mică pasăre i-a spus unui vultur care plana pe cer: "de ce zbori atât de sus? am încercat din răsputeri să zbor în sus, dar am căzut după cîţiva centimetri şi acum stau lângă tufişuri. Unde tot zbori?". Mica pasăre ştie adevărul că nu poate decât să zboare jos, la nivelul tufişurilor, dar se bucură de viaţă în sânul stolului. Nu înţelege de ce vulturul zboară aşa sus. Poate că ar trebui să ne gândim la mica pasăre şi să lucrăm moderat, fără să ţintim sus. Dar pentru vultur, zborul la înălţimi este natural; este definiţia vieţii lui. Trebuie să zboare într-un loc unde poate trăi şi după venirea iernii. Să fim mulţumiţi cu vieţile noastre este o stare de spirit. Cred că este potrivit ca vrabia să reprezinte satisfacţia referitoare la frumuseţea vieţii şi a naturii. Am vrut ca la târg să finisăm culoarea parchetului în negru, dar dna. Chengyi a sugerat o culoare crem, care este ideală. Pereţii sunt acoperiţi cu piele artificială. Sperăm ca standurile să devină un ambient ideal pentru vizitatori. Obiectivul nostru a fost să realizăm un ambient artistic, nu doar să expunem mobila noastră.
- Aveţi concepte noi în stand?
- Nu, majoritatea modelelor de mobilier sunt clasic chineze. Doar am recreat multe dintre lucrările stră-stră-străbunicului meu. Am dorit să arăt mobilierul de acum sute de ani şi să demonstrez că este încă actual şi în trend.
- De ce aţi denumit noua serie de mobilier "skinny bamboo" (bambus subţire) acestui mobilier clasic?
- Mi-a venit în minte dintr-odată. Structura arată ca bambusul, care face parte din cultura orientală care ne înconjoară întotdeauna. Poate că la nivel subconştient am dorit să arăt duritatea şi delicateţea suprafeţei bambusului în designul meu. Imaginea fidelă a bambusului poate nu se regăseşte acolo, dar caracterul intrinsec este prezent. Când te uiţi de la distanţă, poţi să crezi că este realizat din metal, dar când ajungi aproape şi îl atingi, poţi simţi materialul natural, căldura şi tandreţea lemnului. Din aceste considerente a fost intitulată colecţia astfel.
- Multe companii marchează rareori produsele lor high-end "Made in China". Dar dvs. faceţi acest lucru, ne puteţi spune de ce?
- A realiza mobilier de calitate este un lucru la care chinezii sunt buni; este parte din moştenirea noastră culturală. Şi se regăseşte acest lucru şi în realitate. Nu este vorba aici de telefoane mobile şi maşini, produse care au fost concepute în alte ţări. Trebuie să cunoaştem bine lucrurile la care ne pricepem. Şi ar trebui să avem încrede în noi înşişi. Prin feedback şi prezenţa la mai multe târguri internaţionale, mobilierul chinez îşi va găsi un loc de frunte pe piaţa internaţională.
Vlad Manu

Niciun comentariu: