Traducere // Translate

La mulţi ani, Malaele!

Remarcabilul om de cultură, Horaţiu Mălăele împlineşte astăzi 59 de ani.
12 Februarie 2009 » Horaţiu despre Mălăele
"Copilăria... Cadoul pe care ni-l face Viaţa pentru ce vom avea de îndurat"
"... Şi copilăria, … Şi satul, … cu casa de la ţară, casa tatălui meu, casa Tehomirului meu, ce-şi trăgea numele după un copil de-al lui Basarab îngropat în picioare, după cum spunea neica Ionel, ruda noastră majestuoasă din Capitală. Tehomirul meu cald şi nostalgic, cu oameni săraci, dar gospodari, guralivi şi beţivi, oltenii adevăraţi dintre dealurile ce despart Gorjul de Mehedinţi, oltenii mândri ai fratelui Minulescu – sunt cel din urmă strop de vin din rustica ulcică de pământ pe care l-au sorbit la rând cinci generaţii de olteni cei mai de seamă podgoreni dintre moşneni şi orăşeni, ...cu moşu’ Lică, tata lu’ tata, cel care ne spunea poveşti caraghioase, numai de el ştiute, rupte din noaptea ce-i furase prematur vederea, iar noi ne tăvăleam de râs printre porcii lui coloraţi care mergeau pe biciclete, şi dovlecii lui uriaşi plini de broaşte ce cântau la muzicuţă ca Vasilică - chioru’ din capu satului, … cu mama Domnica, mama lu’ tata, cea care ne spăla în copaie cu leşie ca pe cămăşi, şi care îl luase pe moşu’ pentru că într-o noapte, când era şi ea tânără, frumoasă şi de măritat, îi apăruse în vis în cojoc oieresc, însuşi Dumnezeu care i-a zis: «Du-te după Lică a lu’ Mălăele», şi ea s-a dus... cu mama Banicoanea, străbunica mea dinspre mamă, care bea ţuică povestind şi chiuind pe luncile Tehomirului, şi care a murit pe la 90 şi ceva de ani pentru că n-a mai vrut ea să trăiască, … cu mama Nicu, mama lu’ mama, cea muncitoare, caldă şi blândă ca un cozonac oltenesc, … cu moşu' Hoara, tata lu’ mama, înalt şi umflat în piept, chiaburul satului, care nu s-a dat cu comuniştii nici «d’al dracu» îndurând umilinţa de a merge 11 kilometri la o fabrică, unde era portar, decât să fie slugă la «ăştia care mi-au furat pământul şi viaţa», ...cu Mutu’ satului, făcătorul de case, ...cu Floarea cea frumoasă şi bogată-n trunchi, ...cu Sile-cocoşatu’, ce căzuse dintr-un nuc când era mic şi rămăsese aşa cocoşat şi mare-n sulă, iar eu încremeneam când îmi povestea cum încălecase el pe Floarea cea bogată-n trunchi, şi-i făcuse nu-ştiu-ce, de simţeam cum mă furnică «un ceva» prin burtă şi mai la vale... cu nedeile satelor, unde mâncam colaci sfinţiţi, caltaboşi, sugiuc, turtă dulce şi mai ales îngheţată colorată de la ţigani, ...cu mine, care mă ţineam de mâna copilăriei, alergând încolo şi încoace fără nici o treabă. ...Copilăria... Cadoul pe care ni-l face Viaţa pentru ce vom avea de îndurat."
IMG_0023v2Horaţiu Mălăele

Niciun comentariu: