Traducere // Translate

Adrian Paunescu implineste astazi 63 de ani

"Cand eram copil, de ziua mea de nastere nu se intampla nimic. Nici nu cred ca isi aminteau de aceasta zi bietii mei bunici, care m-au crescut, sau tatal meu, care era mereu prin puscarie, sau mama, care era mama vitrega – tata se despartise de mama mea nascatoare. Probabil ca isi aminteau, dar nu aveau ce face special. Poate din cand in cand, atunci cand veneau verisorii mei de la oras, se intampla sa primesc o bomboana sau un creion. Trecerea anilor cred ca m-a schimbat in multe privinte. Eram mai nabadaios, eram mai temperamental, mai nervos. Eram mai pregatit sa-mi dau foc pentru cauzele inalte si sa gasesc solutia de a ma salva de flacari cu repeziciune. Acum sunt mai potolit, acum cred mai mult in argument decat in simtire. Ma ajuta foarte mult simtirea sa ma orientez, ea dandu-mi in general oriunde semnal, care e calea mea de urmat. Dar nu se poate trai numai din simtire, trebuie si argumente, si forta de retinere, si ceva ce nu am avut cand eram foarte tanar, increderea ca si altii pot avea dreptate. Ori empatia pe care am invatat-o in ultimii 25 de ani m-a ajutat sa produc in relatia mea si in viata culturii romanesti un exemplu aproape unic de intelegere a adversarilor. Mi-am inteles adversarii, nu i-am urat si in masura puterilor i-am pedepsit ajutandu-i. De cativa ani incoace nu mai am otrava in sageata. Acum doi ani scriam. Asta vizavi de intens si de repede. Am scris douasprezece carti in 2004, din care am reusit sa public pana acum opt. Mai am de publicat patru. Am scris o carte pe luna, dar nu am pastrat ritmul in 2006. In 2006 am fost aproape pustiu. Nu stiu de ce. E un fapt care pe de-o parte ma sperie, dar pe de alta parte ma si bucura, pentru ca imi arata ca in 2004 am fost autentic. Momentul de gratie care ma inspira sa scriu e situat undeva intre oboseala si speranta. Nu trebuie sa fiu nici disperat de prostie, nu trebuie sa fiu nici foarte vesel si nici potent. Trebuie sa gasesc o cale sa-mi arate ca singura solutie de viata e in acel moment poezia. Daca faptul pe care il realizeaza poezia poate fi realizat si prin mijloace ferite de ea, mijloace de cetatean sau de militant social, atunci poezia nu va fi exceptionala. Trebuie sa fie ultima solutie. Poezia trebuie sa fie ultima solutie. De la anul ce vine imi doresc sa dovedim Europei prisosul nostru de talent, intelepciune si policromie si sper sa luam de la Univers – de care apartinem, actele de civilizatie si de performanta de care avem intr-adevar nevoie, pentru a nu rataci in Evul Mediu intamplator." adrian paunescu

Un comentariu:

Anonim spunea...

L-AS INTREBA PE PAUNESCU CIT SI PE BAIETII DE LA OCHIUL SI TIMPANUL

Tatal lui Punescu a facut inchisoare politica fiind liberal. S-a tot laudat. Este drept ca tatal neascultator s-a recasatorit la batrinete facindu-i lui A. Paunescu un fratior cam debil de care Paunescu se fereste ca dracul de tamiie. Cum naiba sa ajungi in carti dupa toate astea scrise acolo? Pai se uita a se aminti ca distinsul poet porc dupa cum s-a autodenuntat, a ma fost si directorul Bibliotecii Romane din Statele Unite ale Americii. CUm naiba mai fratilor? Spuneti-mi si mie? Acolo plecase cu misiune pentru a-l aduce inapoi sau sa ajute la impacarea dintre Ceausescu si Mircea Eliade. Normal ca a esuat pentru ca Eliade nu era un botanist ordinar ca cei ramasi dinainte de 44 ca mari scriitori rusificati. Constanta Buzea l-a ajutat sa devine domnul scriitor si dupa aia a lasat-o. Apoi la una din sedintele de partid ale lui Ceausescu cu scriitorii Paunescu i-a cerut lui CEausescu sa nu dea tineretul pe mina securitatii pentru ca se va ocupa el de ei. SI toate dupa ce facuse tot felul de matanii scotind in evidenta geniul acelui conducator. Exista si o tragicomica scrsisoare plina de laturile si blele unui servil scriitor pentru Pingelistul presedinte. Da, acum se da urmarit. Sint insa si dosare de contrainformatii facute de secu impotriva secului. De asta nu se spune. CUm au disparut dosare nu se mai spune. Paunescu nu a fost poate cu grad in secu dar a dat cu plaivazul si asta este clar pentru ca nu avea cum sa plece in acea perioada afara ba chiar si cu functie. Apoi a mai facut o tura si cu cerberul cel mic Andrei prin Europa punind chiar pe pagini in faimoasa lucrare " De la Birca la Viena" cind noi nici Bulgaria nu puteam sa o vedem Dei intreb si eu daca aces Paunescu care il acuza pe Stefan Augustin Doinas si Ion Caraion ca l-au turnat stiindu-se ca respectivii au iesit dupa ani grei de puscarie semnind un contrat de colaborator cu secu la fel ca Paleologu etc. CUm DUmnzeule pe astia i-a gasit iar Paunescu si Vadim sint curati ca lacrima. Vom mai vedea dragi romani ce ne va mai rezerva viata cu acesti smecheri de smecheri. A scapat locul cald din Parlament si se simt vulnerabil. NU mai are bainisori si uite cum a pus-o de un cenaclu. Oricum Iliescu i-a dat casa pentru capilasul saracit iar el sta tot in casa uui fost ambasador pe DIonisie LUpu. Saracii bogatii nostri. Teatrul Margaretei cu acest prefacut de Paunescu. Asa ca atentie din nou popor adormit!!!