Traducere // Translate

Memoria culturala. Gellu Naum & Victor Brauner-O intalnire

În 1933, în centrul Bucureştiului, viitorul poet Gellu Naum, un tânăr de 18 ani, îl întâlneşte întâmplător pe pictorul Victor Brauner. Între cei doi se leagă atunci o prietenie pe viaţă.


Episodul a fost povestit de Gellu Naum scriitoarei Dora Pavel, într-un interviu acordat revistei România literară, în 2001, anul morţii lui Naum.

“ (…) Dar să vezi cum mi-a ieşit Victor în cale. Intrasem pe strada aia, unde era ziarul “Universul”, şi era un afiş afară. Expusese Victor Brauner pictură. Nu ştiam ce este şi am zis: Hai, să văd şi eu. De obicei, nu intram, nu puteam să sufăr pictura românească deloc, şi nici cea din multe alte ţări, nu numai de-aici. îmi plăcea modernismul, atîta cît puteam să-l cunosc dintr-o revistă, dintr-un ziar, în orice caz, de-aici, ce-a fost avangardă nu mi-a plăcut niciodată. Şi atunci, acolo, am intrat şi nu era nimeni. Era pustiu. Un singur om, într-un colţ. Ca un suedez, aşa, blond, foarte drăguţ băiat. Nu-l cunoşteam. Şi a venit tînărul ăsta la mine, era cu opt ani mai mare, şi m-a întrebat: îţi place? Extraordinar, am spus eu. Aveam 18 ani.

Vă plăcea cu adevărat?

Eu am rămas trăznit cînd am văzut-o, mai văzusem eu Picasso, nu ştiu ce, dar nu poţi să-ţi dai seama, cînd le vezi aşa, făcute, şi puse acolo. Şi m-a zăpăcit complet. Mă uitam aşa, şi el m-a întrebat: Cum e, îţi place? Şi eu i-am spus: Asta scriu eu. Asta vreau să scriu eu. A, scrii, a spus el. Da, scriu. Păi, ce scrii? Ei, scriu şi eu prostii, i-am spus. Ce prostii? Să vii la mine, zice. Vrei să vii la mine? Maruţa ne aşteaptă. O să fie fericită. Maruţa însă s-a speriat… De atunci, nu m-am mai despărţit de el şi el nu s-a mai despărţit de mine. El a acceptat să publice într-o revistă de la Craiova, de nu ştiu unde, doar cu condiţia să pună o pagină Gellu, o pagină el. Aşa făcea. Şi n-am mai scăpat, în fiecare seară eram la el. Aşa am rămas, de la expoziţia aia.

Ce vă plăcea? Ce v-a bulversat? Ce-aţi simţit diferit în pictura lui?

I-am simţit nenorocirea. Dar nenorocirea cum trebuie, şi o tărie de oţel în nenorocirea aia. Pentru că el avea o obsesie, la un moment dat, că are să-şi piardă ochiul. Şi ştii pentru un pictor ce însemnează ochiul. Iar eu închipuie-ţi că am intrat în gruparea asta prin Victor, deci pot să spun că am înţeles ceva din tot ce era.”
http://www.ziarulmetropolis.ro/memoria-culturala-gellu-naum-victor-brauner-o-intalnire/

A patra pestera


Hai sa ne tinem de feriga în timp ce se certifica poetul Marior
sa cultivam tristetile carnasiere
noi cei porniti vertiginos spre mare
spre plaja bântuita de frisoanele unei înalte ruginiri


o doamna de marimea unei seminte ne placea foarte mult
ea îsi clatina capul pe baza triunghiurilor noastre
de ce nu întelegeti ca e sotie de doctor cu inima ca n-avem dreptul
ca dormitam într-o groapa cu lei
ca ea este un fel de ceva (scrie pe ea) un fel de cum s-ar zice care se piaptana prelung
în timp ce o alta fiinta se plimba pe partea cealalta si noi sustinem sus si tare ca nu exista nici o parte cealalta
ca am pus bamele în pamânt si la Doamna-firar al dracului de pamânt ca l-a rascolit ploaia ca avem datoria sa înaintam spre mare si sa punem bamele în pamânt


doamna aceea bizara contesta atributele poetului Marior
în timp ce noi profetizam
(avem si niste martori dar nu mai fac doi bani)
câtiva considera ca totul se exprima în cuneiforme
ei au omizi pe revere poate se vor mai naste
noi n-avem dreptul fiindca ne exprimam în omizi
în adapostul unde vuieste doamna aceea cu inima


Acolo lânga mal


Acolo lânga mal sub mânastire
o fata îi ardea suturi unuia cu palarie gri
eu m-am oprit Habar n-aveam de ce
(poate nefericita mea nevoie de-a reintra în cauzalitati pierdute)
ea m-a simtit si s-a întors spre mine Avea o geanta extraordinara
Ma jerpelitule mi-a zis ce te holbezi asa Nu vezi ca facem dragoste


Eu m-am întins pe iarba Luceam pe dinauntru
ala scâncea zicea Te rog goneste-l


As fi putut sa le raspund urât sau chiar sa le înec motocicleta
pesemne însa ca luceam atât de tare
ca ochii lor au început sa lacrimeze
si fata ca un fluture s-a înaltat de la pamânt Plutea spre mine
venea ca o mireasa oarba ca un cires ceva în genul asta


oricum mi-era egal Pluteam si eu
cerul se ridica din ce în ce mai sus
ala scâncea ziea Te rog goneste-l

Ascet la baraca de tir



Dimineata si seara stateam la baraca de tir câstigam obiecte
lei albi pe care îi daruiam cu generozitate
odata a venit o persoana avea sprâncene pictate
o iubeam nemaipomenit asteptam sa-mi vorbeasca
avea o plasa neagra pe picioare
o îmbracam ma plimbam cu ea prin oras
ceilalti erau linistiti ce conta o persoana
îsi trageau bezna pe cap ca pe o patura calduroasa
câtiva faceau si glume ea îmi punea o mica mâna pe umar pe calea Floreasca
pe acolo nu mai stiu când fusese un hipodrom noaptea se mai auzea tropotul cailor
câte un jokeu trecea plângând în hohote prin mijlocul strazii
eu nu scoteam o vorba ea ma tinea de umar
ceilalti îsi rezemau coatele de masa se bucurau de fiecare fum de tigare

Caldura glaciara



Cineva auzea numai ce-i spunea motorasul plasat în ureche cu un snur frumusel peste reverul hainei altul tinea motorasul între dinti vorbea cu motorasul între dinti spunea asa si pe dincolo si celalalt auzea numai ce-i spunea motorasul

Leul verde Pelican nesigur



Un pelican vine spre noi în labirint
învaluit în ceturi verzi acoperit cu sticle colorate
si striga Tatal nostru de opt ori


pentru ca râde îl lovesc peste ochi
cu palmele mele decupate si triste


dupa un timp soseste si Omul de paza
iubita ma saruta albinele din Labirinturi îmi dau miere
Omul de Paza sta neclintit
"se însereaza" ne anunta el


un nor de pamânt ne acopera cerul

Oglinda oarba

"Héron d'Alexandrie" 1939 par Victor Brauner (1903-1966) peintre français d’origine roumaine ==> https://fr.wikipedia.org/wiki/Victor_Brauner


Firul de sânge care-mi iese din buzunar
firul de lâna care-mi iese din ochi
firul de tutun care-mi iese din urechi
firul de flacari care-mi iese din nari


Tu poti crede ca urechile mele fumeaza
dar oamenii au ramas tintuiti în mijlocul strazii
pentru ca în noaptea asta se vor vopsi în negru toate statuile
si va fi insomnia mea aceea pe care o vei cunoaste
o insomnie oarecare de creta si de argila
o insomnie ca o soba sau ca o usa
sau mai bine ca golul unei usi
si în dosul acestei usi vreau sa vorbim de memorie


vreau sa ma mirosi ca pe o fereastra
vreau sa ma auzi ca pe un arbore
vreau sa ma pipai ca pe o scara
vreau sa ma vezi ca pe un turn


Orbitalii


Daca asa stau lucrurile
ma voi culca pe o margine de trotuar în statia de tramvai
lânga femeia care vinde limonada
sau ma voi aseza pe scaunul portocaliu pe care stau din când în când si bâigui
cu picioarele înfundate în substanta aspra a reveriei
Fratele meu va adormi si el
cu gura plina de coliva
si vom uita-o pe aceea care ne asteapta
goala pe câmp sarind ca o lacusta
si nu vor mai ramâne din toata întâmplarea asta
decât apa calduta care ne acopera
namolul care ne pastreaza amprentele obrajilor
si linia de spuma care marcheaza malul
pe marginea de trotuar în statia de tramvai
unde marile noastre repere dhagostea si moahtea
vor naste soricelul jumatate alb jumatate rosu jumatate negru

Sora fântâna



Stau singur si ma uit pe o strada pustie
stau singur cu buzunarele pline de câini
stau singur si ascult fosnetul oaselor
e ca si cum ar adia vântul peste un clopot de ceara
dar dupa primul colt la prima raspântie
s-ar putea oricând sa apara cineva învaluit într-o ploaie de lumina
si va trebui sa ma acopere cu mantia lui pentru ca
s-ar putea odata cu el sa vina o ploaie sau o ninsoare
sau chiar o afurisita de lapovita
sa ne înghete oasele proaspat spalate
desi ieri a fost mai frig decât azi

deasupra mea zboara câtiva porumbei cersetori
filantropii le-au pus farâmituri de pâine pe balcoane
si eu mort de mult cu o piatra de moara pe piept
am hotarât în sfârsit sa plec
sa pornesc de pilda dintr-un grajd înecat în aburi
sa merg asa pâna la un crâng (tufis) unde ma asteapta sora Fântâna
sa ma reazem acolo de prabusirea ei

Torsiunea lui Möbius



Mâna mea stânga si ochiul meu drept
manusa mea stânga si gheata mea dreapta
lampa mea dreapta si calul meu stâng
marul meu stâng si glasul meu drept
haina mea dreapta si urechea mea stânga
palaria mea stânga si urechea mea dreapta
cheia mea dreapta si covorul meu stâng
etc. etc.


Îti faci vânt cu propria-ti figura


Lenea ta e o apa foarte potabila si
mâinile o framânta ca pe ceva necesar
într-o zi într-o zi ai
sa afli ce e ascuns pe dinauntru
sub pantalonii ca niste batrâni biciclisti
sub albia de rufe tunsa proaspat
ordonata si fixa ca un fragment de paranoia
ai sa-mi suni predispozitiile ca pe niste clopote
ai sa te strecori pe sub usile larg deschise
în gurile tunurilor ai sa te miri fumând o tigare
ai sa umbli în mâini pe dinauntru meu
ciupindu-mi nervii ca pe niste coarde vocale
ai sa-mi numeri globulele rosii si ai
sa-mi treci prin ficati cu ochii la stele.


Selectie: SD

Niciun comentariu: