[  FICŢIUNI SECUNDE, Mircea Băduţ, Editura Europress Bucureşti, 2016  ]
[  Fragmente din prefaţă  şi din postfaţă: ]
***
«Cartea  este, putem considera astfel, continuarea celor două cărţi apărute  anterior tot la Editura Europress ("Întoarcerea fratelui  risipitor", 2014; "DonQuijotisme AntropoLexice", 2015), însă  ea include doar proze ficţionale (nu şi eseistice, precum acelea).  Mai mult, în cuprins au fost preluate şi câteva 'piese de  rezistenţă' din volumele anterioare, printre care şi uimitoarele  reinterpretări speculative de mituri şi legende populare (mitul  biblic al întoarcerii fiului rispitor, şi respectiv baladele  româneşti "Mănăstirea Argeşului" şi "Mioriţa"). De  menţionat e şi faptul că unele dintre prozele scurte de aici au  fost premiate la concursuri literare naţionale, iar altele au apărut  anterior în antologii/almanahuri literare.   
Melanjul  de idei din cuprins (câteva piese având motive SF sau folosind  pretexte 'sefiste', altele încadrându-se ferm în main-stream)  şi amalgamul stilistic – inclusiv cu acele mise-en-prose de mituri  şi legende, abordate aparent arhaic – creează premisele unei  lecturi cel puţin interesante, pentru un public deschis.»   
...    
«Nu  doar stilul şi motivele diferă pe axa cuprinsului. Diversitate avem  şi în privinţa dozajului dramatic: unele povestiri respectă  schema clasică (cu punctul culminant înspre final), altele curg  într-o diluare calină, cu accent pe o umanitate adiacentă (sau  substituentă) climaxului.»   
...    
«Recenzând  prima carte din triadă (Întoarcerea fratelui risipitor), un  cronicar tânăr găsea inspirat sintagma "vitalitate nostalgică".  Pentru a doua (DonQuijotisme AntropoLexice) eu propuneam cheia  "inteligenţă naivă". La cartea de faţă rămân oarecum pe  linia paradoxului (însă nemaicomprimându-l în două cuvinte): nu  ne uimeşte prin vreo fantezie debordantă (nu e cazul, ori genul),  ci printr-o funcţionalitate extremă a imaginaţiei (aspect revelat  în scenele culminante din reinterpretările de balade). De altfel  autorul pare conştient de propriile limite în privinţa fanteziei,  şi poate că aici avem şi cheia cu care să descifrăm titlul,  'Ficţiuni secunde'.» (B. Lăzău)   
...    
Autorul  recunoaşte că "volumul anterior (DonQuijotisme AntropoLexice,  n.n.) – cu fuziunea lui de beletristică, filosofie, socio-, psiho-  şi antropologie, respectiv cu melanjul de interogaţii ingenue şi  empatice, de raţionalism ştiinţific, de sensibilitate şi estetică  literară – mă reprezintă cel mai bine (dintre cărţile scrise,  n.n.), însă realizez că, până la urmă, cititorul nu are nevoie  de tomografia completă a autorului, ci doar de poveşti frumoase".  De altfel, criticul literar Florin-Corneliu Popovici – într-o  substanţială recenzie (destinată revistei 'Vatra') –  revelează pe îndelete dihotomia dintre "tehnocrat" şi  "povestaş". «Pornind de la modelul literar invocat, Mircea  Băduţ îşi permite două tipuri de "rătăciri", în două  lumi fundamental diferite, pe care încearcă (şi aici e detectabilă  o primă notă de originalitate) să le apropie, să le găsească  posibile puncte antropologice comune: (rătăciri) controlate,  artizanul fiind "tehnocratul" Mircea Băduţ, iubitorul de  ştiinţă, opuse celor necontrolate, caz în care vorbim de  "povestaşul" Mircea Băduţ, evazionistul în ficţional,  ficţiune care îl surprinde în dubla ipostază, cea a  evazionistului în ficţiunea baladescă şi cea a evazionistului în  literatura de tip science-fiction. […] Melange-ul astfel obţinut,  o îmbinare fericită între discursul de tip po(i)etic şi discursul  de tip ştiinţific, este în sine o paralelă-pledoarie între lumea  ficţiunii şi lumea ştiinţifică, fiecare operând cu un anumit  tip de adevăr (realitatea ficţiunii şi realitatea reală fiind  faţete diferite ale conceptului de real).»   
...    
La  final, iată motivaţia autorului privind titlul cărţii: «În urmă  cu zece ani apărea prima mea carte de beletristică, 'Ficţiuni  primare'. Acum cinci ani apărea 'Ficţiuni familiare', scrisă  împreună cu fiica mea. Aşa că, prins în cadenţa cincinală,  acesteia i-am spus 'Ficţiuni secunde', fiind cumva "o  închidere a cercului".»

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu