"The Sunflowers in 1937", de Adrian Ghenie, a fost adjudecată în
licitație miercuri, la Londra, pentru suma record de 3.117.000 de lire
sterline adica 4 milioane de euro sau 4,5 milioane de dolari SUA.
Născut în 1977, în Baia Mare, Adrian Ghenie are lucrări la Centrul Pompidou (Paris), SFMOMA (San Francisco), Muzeul Hammer și Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, S.M.A.K. Collection (Gent).
Lucrările lui au fost incluse în expoziții la Palazzo Grassi, Fundația François Pinault (Veneția), Tate Liverpool, Bienala de la Praga, Fondazione Palazzo Strozzi (Florența).
Născut în 1977, în Baia Mare, Adrian Ghenie are lucrări la Centrul Pompidou (Paris), SFMOMA (San Francisco), Muzeul Hammer și Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles, S.M.A.K. Collection (Gent).
Lucrările lui au fost incluse în expoziții la Palazzo Grassi, Fundația François Pinault (Veneția), Tate Liverpool, Bienala de la Praga, Fondazione Palazzo Strozzi (Florența).
În 2015, a reprezentat România la Bienala de Artă de la Veneția, cu proiectul "Darwin's Room".
http://www.artmark.ro/stiri/?p=19384
http://www.artmark.ro/stiri/?p=19384
March Skipper Ioan Vistea
..... Teodor Baconschi : " Adrian Ghenie a devenit cel mai bine vândut
pictor român. Metoda lui e strict postmodernă: pastișe
supradimensionate, tratate în stilul ecorșeului viu, ca la Francis
Bacon, după opere iconice, atotcunoscute publicului larg.
E un nou Andy Warhol, care profită de culoarul deschis și pentru a reabilita tehnica, figurativul, pictura cu ”mesaj”. Ei bine, cu cât mai scump se vând tablourile lui Ghenie, la Londra, cu atât pleznește invidia compatrioților săi, mirați că unul care îl ”copiază” pe Van Gogh (de pildă) câștigă atâta bănet.
Pur și simplu nu suportăm succesul românilor în lumea largă, dar pocnim de ”mândria” de a fi români oricând e vorba să scuipăm pe cultura înaltă sau pe cultura altora.
E un nou Andy Warhol, care profită de culoarul deschis și pentru a reabilita tehnica, figurativul, pictura cu ”mesaj”. Ei bine, cu cât mai scump se vând tablourile lui Ghenie, la Londra, cu atât pleznește invidia compatrioților săi, mirați că unul care îl ”copiază” pe Van Gogh (de pildă) câștigă atâta bănet.
Pur și simplu nu suportăm succesul românilor în lumea largă, dar pocnim de ”mândria” de a fi români oricând e vorba să scuipăm pe cultura înaltă sau pe cultura altora.
Ioan Vistea Baconschi
este cumva criticul acela răpus, căzut în extaz de farmecele modelului
Elena Udrea în fața căreia, nemaiavînd destule culori s-o ”picteze”, a
rămas ...tablou?!
Doina Popescu Nu
stiu, dar chiar e foarte interesant felul in care reviziteaza teme,
imagini, portrete intrate in constiinta publica si le reinterpreteaza
trecandu-le prin holocaust, comunism, anxietatea de zi...
Doina Popescu Inteleg
ce ati vrut, si raspunsul meu nu exclude un raspuns afirmativ la
intrebarea dvs. De fapt, cine coordoneaza ( ca sa nu spun manipuleaza)
piata internationala de arta? Pentru cea romaneasca avem mai multe date,
pentru cea internationala insa...
Constantin Sandu Milea @
Ioan Vistea: sânt aproape convins că impresarul lui A.Ghenia e tot din
reţeaua sculptorului Adrian Costea.există două "testamente" Brâncuşi":
unul artistic ("Stâlpul Moştenirii"), altul "economic", pe care
sculptoriţa Miliţa Petraşcu l-a transmis lui Adrian Costea. Pe blogul lui Miron Manega,
găsiţi toate articolele despre sculptorul Adrian Costea şi reţeaua
samsarilor prin care Brâncuşi şi apoi A. Costea îşi vindea operele de
artă
Constantin Sandu Milea mai
adaug că sursa prin care eu am ajuns la cele două "testamente" Brâncuşi
este chiar maestru Barbu Brezianu (poate unul din ultimii mari
romantici ai bucureştiului), pe care am avut onoarea şi bucuria să-l
cunosc şi să vorbesc la telefon în ultimii săi ani de viaţă. apoi am
descoperit şi articolele lui Adrian Costea, care mi-au confirmat de
existenţa acestor două "testamente" Brâncuşi.
Mihaela Mateuca Cine manipuleaza piata internationala de arta ...., la cine ajung acesti bani ... ???
Ioan Vistea Totuși,
să-mi termin ideea, fără s-o adîncesc pentru că nu e locul. Deci,
întrebam dacă Ghenea are , cumva, un impresar evreu pentru că toți
pictorii de mare succes fie au fost evrei, fie au avut impresari ai
acestei etnii. Însuși Brîncuși n-ar fi văzut America și nici succesul
de-acolo, dacă nu era priete, se zice, intim, cu Gertrude Stein!
Doina Popescu Da,
am inteles intrebarea de prima oara, am inteles si ideea in care ati
pus-o, de acord cu rationamentul, dar nu stiu raspunsul.
Ioan Vistea Ar
fi interesant de aflat pentru că fără un astfel de lobby făcut cu
mijloace financiare imense și aproape oculte, e imposibil în primul
rînd să răzbești dar să te gîndești la succes. Mai ales că știu cel
puțin un pictor român cu nimic mai puțin bun decît Ghenie, ba...care,
foarte probabil, va sfîrși în anonimat. Chestie și de destin, cred.
Doina Popescu Ati
citit "Harta si teritoriul" a lui Houellebecq? Explica el intr-un fel
mecanismul sau mai corect mecanismele prin care un artist plastic ajunge
la notorietate si, implicit, la succesul de piata. In brief, evolutia e
cam asa: artistul are ceva talent, dar
mai presus de toate o idee originala in care persevereaza, o obsesie
care devine in timp marca lui usor recognoscibila. Urmeaza gasirea unui
galerist bun, cu multe conexiuni, care sa-si aiba saloanele de expus
intr-o zona cu vad, frecventata de snobi, oameni influenti si, mai ales,
oamnei cu bani . Cateva cronici semnate de celebritati si cateva
intreviuri acordate de artist, din care sa reiasa ca el insusi este un
fel de opera de arta, o persoana exceptionala, bantuita de idee. O
licitatie de succes si de aici incolo lucrurile se rostogolesc de la
sine. Asadar, o combinatie de ceva talent, enorma perseverenta si
cateva intalniri "providentiale", in buna masura aranjate de
comisionari.
Doina Popescu Si,
am uitat, mult cinism. Exagerarea cinismului poate vine si din viziunea
lui Houellebecq asupra civiliztiei occidenate actuale.
Ioan Vistea Iar
toate astea vin pentru că la mijloc este originea și mai puțin sau
deloc originalitatea. Poate am un fix, dar am mărturii ale unor pictori
pe care galeristul din buricul New Yorkului, impresionat de lucrări,
i-a întrebat cam de la obraz ce hram poartă și dincotro vin.
Constantin Sandu Milea Articolele
sculptorului Adrian Costea de pe blogul lui Miron Manega, dau
explicaţie clare despre aceste reţele de samsari care promovează arta
unversală prin case de licitaţii. Soluţia noastră, acum în secolul XXI,
nu e alta decât să creem şi noi aceste
reţele de licitaţie de artă unversală. S-a încercat, desigur, şi la noi
după revoluţia din '89 să se creeze astfel de reţele aşa cum e, de
exemplu, Galeria Artmark, dar ce păcat că arta românească ajunge să fie
condusă de Boroianu şi de Patapievici, care sânt nişte cominternişti la
dispoziţia iudeomasonilor care decid "scara creaturală" a valorilor
culturale naţionale şi universale.
Constantin Constantinescu Sa inteleg ca ar fi bine sa avem astfel de impresari si filiere si in alte domenii?
Constantin Sandu Milea Articolele
sculptorului Adrian Costea de pe blogul lui Miron Manega, dau
explicaţie clare despre aceste reţele de samsari care promovează arta
unversală prin case de licitaţii. Soluţia noastră, acum în secolul XXI,
nu e alta decât să creem şi noi aceste
reţele de licitaţie de artă unversală. S-a încercat, desigur, şi la noi
după revoluţia din '89 să se creeze astfel de reţele aşa cum e, de
exemplu, Galeria Artmark, dar ce păcat că arta românească ajunge să fie
condusă de Boroianu şi de Patapievici, care sânt nişte cominternişti la
dispoziţia iudeomasonilor care decid "scara creaturală" a valorilor
culturale naţionale şi universale.
Constantin Constantinescu Interesant ce spuneti. Nu stapanesc domeniul, dar devin curios. Multumesc!
Constantin Constantinescu Retorica.
Desi am pus semnul intrebarii. Inteleg ca nu poti razbi in aceasta lume
"bine" organizata decat pe cai unde esti asistat, sprijinit, initiat.
Stiu ca in pictura este foarte greu sa ai asemenea succes. Ma intrebam
retoric daca nu avem nevoie de astfel de "solutii" bazate pe originea
celor initiati si pentru alte domenii. Nu as vrea sa imi raspund in
acest moment.
Lia Gyemant Nu
cred ca Houellebecq este altceva decat un bun romancier, adica ceea ce
spune el in "Harta si teritoriul" este o constructie literara, nu un
fapt de viata. Pictura lui Ghenie (am vazut anul trecut cate ceva in
expozitia de la Beaubourg) raspunde unei sensibilitati prea mult timp
contrariate de experimentele moderne. In ce priveste comentariul cu
originea, prefer sa ignor asemenea baliverne.
Doina Popescu Sigur,
Harta si teritoriul nu e inspirata dintr-un fapt de viata, dar, cu
deosebita lui intuitie artistica, M.H. a inteles perfect si developeaza
schema ( care sufera de exemplaritatea si reductionismul oricarei
scheme!) succesului artistic. De altfel,
nu degeaba proneste de la doua cazuri emblematice: Damien Hirst si
Jeff Koons. Bine, romanul e mult mai complex, postindustrializarea fiind
tema paralela, sau de fundal, tratata genial. Iar discutia" despre
origine" nu se referea la orginea artistului, ci a impresarului. Cat
despre Adrian Ghenie, avem aceeasi parere, pe care mi-am spus-o de
altfel mai sus, in termeni foarte apropiati celor folositi de
dumneavoastra.
Doina Popescu Adica, daca nu am fost suficient de clara, sunt o mare admiratoare a lui Adrian Ghenie.
Doina Popescu Eu,
da! Mi se pare cel mai reprezentativ scriitor al momentului, desi
Supunere e, stilistic si ca arhitectura, sub Harta si teritoriul. De
fapt, i -am citit tot ce s-a tradus la noi.
Lia Gyemant Ei,
aici intervine o problema de gust (in sensul antic), nu de valoare.
Mie, tocmai arhitectura nu-mi place, eu prefer povestile. Asta nu
inseamna ca nu ii cunosc valoarea, dar nu-l iubesc.
Doina Popescu Trebuie sa aveti un preferat si printre contemporani... Adica, iubiti vreun contemporan? Ma refer la cei noi.
Doina Popescu Sa
stiti ca nu rad si ca mi-a trecut prin cap. Nu i-am citit dcat Baladele
usturoiului... Are foarte multa forta!! Dar parca nu mi-a atins
nelinistile de europeanca...
Lia Gyemant Sorgul rosu, absolut minunat! Cu personajul principal feminin incredibil. Si intr-adevar, foarte multa forta!
Ligia Rizea Doamnelor,
ați deturnat cu eleganță discuția de la "The Sunflowers in 1937" și
cele 3 milioane de lire ale ei. Și devenise foarte interesantă. smile emoticon
Stefan Agopian Ceea
ce ma uimeste pe mine la Ghenie e ca picteaza,de multe ori, aproape
copiind, in stil realist socialist! Si toata lumea cade in cur la asta!
Uitati-va la metalurgistii lui, pictura aia e aproape copiata dupa
picturile din anii '50! Si la portretul Ceauseascai, care va intra in
curind la vinzare. Sintem timpiti rau, picturi d-astea avem prin
depozitele muzeelor, cacalau! E drept ca nu avem impresari pentru ele.
Doina Popescu Stefan Agopian:
Dar la Adrian Ghenie realismul socialist se dezintegreaza, e descompus,
distorsionat, intunecat, intrat in putrefactie, manjit cu rahat de
simti efectiv ca pute - ca in "Procesul Ceausestilor". Ma rog, Adrian
Ghenie a gasit o formula originala si o tot exploateaza. Dar Mark
Rothko, de pilda, a facut altceva?
Doina Popescu Si
la portretul lui Ceausescu, iti lasa impresia ca initial a executat o
comanda de epoca, adica l-a pictat in spiritul realismului socialist ,
dupa care si-a revarsat asupra lucrarii toate resentimentele si ironia
fata de "model", manjindu-l si accentuandu-i
trasaturi de personalitate pe care niciun pictor oficial n-a avut
curajul sa i le infatiseze pana in '89. Intr-un fel, acest "portret"
aminteste de pozele lui Ceausescu din paginile manualelor scolare si ale
almanahurilor dupa ce romanii le mazgaleau cu dermatograful si rujul,
le scoteau ochii, le intepau cu pixul, ii adaugau lui Ceasca gusa, ii
tumefiau fata, ii desfiintau contururile. O defulare sau, mai degraba,
cliseul ei, cu care te identifici usor. Impactul asupra publiculuii
occidental trebuie sa fie mai mare.
Ioan Vistea Ghenie
vrea să traducă în manieră plastică dramatismul situației și zbuciumul
interior al unei posturi năucitoare, neașteptate pentru Ceaușescu.
Rezultatul mi se pare mult sub nivelul reclamei, dar la nivelul goanei
după senzațional și inedit legate de mediatizarea cuplului oferit la
export. Figura lui Ceaușescu îmi pare ca fiind expusă pe un celuloid
ținut deasupra unei flăcări de lumînare.
Doina Popescu Ioan Vistea: Da, asa e, aveti dreptate, figura pare imrpimata pe un celuloid tinut deasupra unei lumanari aprinse.
Doina Popescu Are
mesaj! - mai ales ca studiul e intitulat Boogeyman! Ce mai, Adrian
Ghenie, are idee, mesaj, forta, strategii de marketing, e muzeificat in
plina tinerete, e dinstinct si recognoscibil dintre milioane de artisti
contemprani. Unii considera ca un asemenea
succes comercial ascunde si o doza de sarlatanie si ii gasesc lipsuri
la nivelul executiei detaliilor, lipsa de abisalitate a mesajelor, o
anumita tratare cliseistica si neglijenta a temelor, un eclectism
superficial etc. Pana la urma si "lipsurile" si chiar defectele intra
in definitia unui monstru sacru. Sa ne amintim numai cat de criticat a
fost Caravaggio in epoca pentru tenebrism!, cat de acuzat ca a distrus
pictura, cat de ridiculizati au fost impresionistii, fovistii etc.
Toutes proportions gardées, bien sûr!
Ioan Vistea Analiză
corectă și definitorie, cred, dincolo de care s-ar putea închide
discuția mult prea extinsă a cazului Ghenie, babist eșuat pe
coordonatele contemporaneității ale consumismului steril și
marketingului agresiv cu rezultate plastice care pe mine mă lasă rece.
De...Ghiață!
Ioan Vistea Sigur,
era expresia socialismului atotbiruitor intrat în putrefacție, dar
priviți floarea soarelui care tot un fel de putrefacție vegetală
exprimă, e greu identificabilă, aflată foarte aproape de capătul
ciclului vegetal inducînd o stare de certă și respingătoare alienare.
Doina Popescu La
tabloul cu floarea soarelui cheia e data de anul adaugat titlului -
1937, anul in care razbol civil spaniol era in toi ( a fost bombardata
Guernica), in Rusia, Stalin a inceput marile epurari, iar Germana "se
curata" de "arta degenerata". Tabloul lui Ghenie e despre cum ar fi
trecut capodopera lui Van Gogh prin anul 1937.
Doina Popescu LOL!
Dar mai e ceva. Dintre toate versiunile de Florea soarelui realizate de
Van Gogh, Ghenie a ales-o pe cea din cea mai buna perioada din viata
olandezului, cand optimismul lui era la maximum, alimentat si de
proaspata prietenie cu Gauguin. Asta e varianta aleasa de Ghenie:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu