Traducere // Translate

Celebrarea lui Brancusi si a Dadaismului la noi si in lume

Constantin Brâncuşi
Constantin Brâncuşi
„Colocviile Brâncuşi“, expoziţii, în seria de evenimente dedicate marelui sculptor român
În cadrul programului „140 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi", derulat de Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovare „Constantin Brâncuşi" de la Târgu Jiu în parteneriat cu Institutul Cultural Român, în perioada 18-20 februarie 2016 va avea loc la Târgu Jiu o primă serie de manifestări dedicate sculptorului român.
Masa Tăcerii
Programul se deschide joi, 18 februarie 2016, cu vernisajul expoziţiei naţionale de grup „Desenul post-Brâncuşi", a membrilor Uniunii Artiştilor Plastici din România, deschisă la Galeriile de Artă ale Municipiului Târgu Jiu. Expun artiştii: George Apostu, Sava Stoianov, Constantin Popovici, Florin Isuf, Mihai Păcurar, Vlad Ciobanu, Darie Dup, Aurel Bulacu, Aurel Vlad, Ile Ştef, Mihai Ţopescu, Valer Neag, Cristian Sida, Vasile Fuiorea, Gabriel Kelemen, Cătălin Geană, Daniel Semenescu, Daniel Şerban, Cristina Ploscariu, Florin Gheorghiu, Iliana Gheorghiu, Gheorghe Plăveţi, Romana Ţopescu, Dragoş Bădiţa, Petru Birău, Armand Landh, Georgiana Brandt, Gabriela Cristu Sgarbură, Adrian Bândea, Ioana Palmar, Ileana Ştefănescu, Bogdan Iepure, Ioana Avram, Dorina Ştefan, Gabriel Giodea, Valentin Boboc, Ilina Schileru.
Cuminţenia pământului
De la ora 10.00, la Universitatea „Constantin Brâncuşi" din Târgu Jiu vor fi deschise „Colocviile Brâncuşi", care vor reuni personalităţi ale vieţii academice şi culturale din ţară şi din străinătate, invitate să susţină comunicări. Printre acestea se numără: Sorana-Georgescu Gorjan(cercetător), Constantin Zărnescu (scriitor, cercetător), prof.univ. Paul Rezeanu, Stephan Benedict (deţinătorul a numeroase documente legate de Constantin Antonovici, ucenic al lui Constantin Brâncuşi), acad. Mircia Dumitrescu, Matei Stîrcea Crăciun (cercetător la Institutul „Fr. Rainer" al Academiei Române), Roxana Rădvan (şef departament, Institutul Naţional de Optoelectronică), Radu Boroianu (preşedintele ICR), cadre universitare de la Universitatea „Constantin Brâncuşi". Din program: simpozion ştiinţific cu tema „Brâncuşi - materie şi idee"; prezentarea raportului privind prima fază a cercetărilor efectuate în cadrul programului de monitorizare a Ansamblului brâncuşian de către Institutul Naţional de Cercetări în Optoelectronică Bucureşti; lansarea revistei Brâncuşi, serie nouă; lansarea nr. 33 al revistei Confesiuni, revistă de cultură a Centrului Brâncuşi.
Un artist în căutarea esenţei zborului
Vineri, 19 februarie 2016, ora 10.00, la casa-muzeu „Constantin Brâncuşi" din satul Hobiţa va avea loc un spectacol folcloric susţinut de Ansamblul Artistic „Maria Lătăreţu" al Şcolii Populare de Artă Târgu Jiu, formaţia de naişti condusă de prof. Dumitru Pasăre (naişti care au concertat alături de Gheorghe Zamfir şi Andre Rieu în spectacolele de la Bucureşti şi din străinătate), precum şi grupuri de elevi de la colegii şi licee din Târgu Jiu şi comuna Peştişani. Sunt aşteptaţi toţi cei care doresc să aducă un omagiu marelui sculptor născut pe 19 februarie 1876, la Hobiţa şi să revadă locurile copilăriei acestuia.
Din expoziţia de la New York
Teatrul „Elvira Godeanu" din Târgu Jiu va găzdui, de la ora 15.00, şedinta solemnă comună a Consiliului Judeţean Gorj şi a Consiliului Local al Municipiului Târgu Jiu, închinată sărbătoririi a 140 ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, urmată de Gala Brâncuşi, în cadrul căreia vor susţine recitaluri actorul Ilie Gheorghe de la Teatrul Naţional Craiova şi pianistul Florin Berculescu. Cu această ocazie, va fi prezentat proiectul de amenajare a ansamblului Calea Eroilor realizat de arh. Dorin Ştefan, proiect destinat să pună în valoare mai bine conceptul ansamblului monumental ridicat de Constantin Brâncuşi la Târgu Jiu.
De la ora 17.30, la Muzeul Judeţean „Alexandru Ştefulescu" va avea loc vernisajul expoziţiei de sculptură a artistului Maxim Dumitraş. Intitulată „Absenţe încercuite", expoziţia va fi prezentată de criticul Pavel Şuşară.
Fotografie de Roberto Dutesco, prezentând Coloana infinită a lui Brâncuşi, la New York
Seara se va încheia cu un concert extraordinar - „Brâncuşi şi bucuria muzicii" - susţinut de Gheorghe Zamfir, Dumitru Fărcaşu şi Ansamblul Artistic Profesionist „Doina Gorjului", de la ora 20.00, la Complexul Anna Events - Insuliţa Jiului.
Sâmbătă, 20 februarie 2016, „Colocviile Brâncuşi" vor continua la Universitate cu prelegeri şi dezbateri.
Organizatori: Consiliul Local şi Primăria Municipiului Târgu Jiu, Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovarea „Constantin Brâncuşi" Târgu Jiu, Consiliul Judeţean Gorj, Institutul Cultural Român, Universitatea „Constantin Brâncuşi", Filiala Târgu Jiu a Uniunii Artiştilor Plastici din România.
Brâncuşi 140, la New York
Institutul Cultural Român din New York (RCINY),în parteneriat cu The Wild Horses of Sable Island Gallery şi cu RA Entertainment, celebrează împlinirea a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi (n. 19 februarie 1876, Hobiţa-Peştişani, Gorj - d. 16 martie 1957, Paris), figură majoră a artei secolului XX, a cărui operă, prin originalitatea viziunii, a influenţat decisiv evoluţia sculpturii moderne.
Ziua de naştere a marelui sculptor a fost recent declarată, printr-o lege promulgată de preşedintele României, sărbătoare naţională. Ca urmare, anul acesta este pentru prima dată când se sărbătoreşte oficial.
Sub titlul “BRÂNCUȘI 140”, evenimentul va fi găzduit de The Wild Horses of Sable Island Gallery, vineri, 19 februarie 2016, între orele 18.00 şi 20.00.
La confluenţa artelor vizuale, literaturii şi cinematografiei, această celebrare special va conţine trei părţi:
Roberto Dutesco
Vernisajul Expoziţiei de fotografie a lui Roberto Dutesco. Născut în România, cetăţean Canadian şi stabilit la NewYork, Roberto Dutescoeste un artist plurivalent: fotograf, poet şi cineast. El a devenit cunoscut pe plan internaţional prin proiectele sale artistice cu caii sălbatici de pe Sable Island, de unde şi numele galeriei sale. Aceşti cai sunt protagoniştii unei adevărate “odisei fotografice”, începută în 1994 şi desfăşurată de-a lungul a peste 20 de ani, precum şi ai multi-premiatului film documentar de lungmetraj Pe urmele cailor sălbatici (o producţie CBC/Arcadia, 2007).
Dincolo de această temă centrală a artei sale, Dutesco a dedicat un alt proiect major Coloanei infinite a lui Brâncuşi – componentă a ansamblului sculptural de la Târgu Jiu. În 6 iulie 2005, artistul a fotografiat încontinuu, timp de 24 de ore, monumental coloană, văzută în diverse ipostaze, adesea în raccourci-uri foarte puternice, care îi accentuează volumetria geometrică.
Rezultatul acestei experienţe personale unice, un adevărat “performance”, este o serie de 250 de fotografii alb-negru, dintre care multe vor fi pe simezele actualei expoziţii.
Galeria artistului Roberto Dutesco
Expoziţie de carte, cu volume provenind din fondul Bibliotecii ICR New York, dedicate operei şi personalităţii lui Brâncuşi, incluzând monografii şi studii critice, în engleză, română şi franceză, semnate, între alţii, de Sidney Geist, Athena Tacha Spear, Marielle Tabart, Carmen Gimenez, Matthew Gale, Barbu Brezianu, Ion Pogorilovschi, Petre Oprea, Catalina Bogdan-Mateescu, A. Petringenaru, Cristian-Robert Velescu, Vasile G. Paleolog, Ştefan Georgescu-Gorjan, D. Bara. Acestora li se va adăga propriul album de fotografii cu operele lui Brâncuşi, publicat de Roberto Dutesco în semn de omagiu adus sculptorului.
Proiecţia filmului documentar “Brâncuşi” (1996), realizat de regizorul Cornel Mihalache.
Cele două expoziţii vor rămâne deschise până în data de 21 februarie 2016.
Opere create de ConstantinBrâncuşi se află în marile muzee americane: Philadelphia Museum of Art, Museum of Modern Art (MoMA) – New York,The Metropolitan Museum of Art – New York, The Solomon R. Guggenheim Museum – New York, The Art Institute of Chicago, The National Gallery of Art - Washington, D.C., Harvard Art Museums (The Fogg Art Museum, the Busch-Reisinger Museum and the Arthur M.Sackler Museum)- Cambridge, Yale University Art Gallery - New Haven, CT.
Constantin Brâncuşi, părintele sculpturii moderne, omagiat la Budapesta
În atelierul lui Brâncuşi de la Paris
În 19 februarie 2016, de la ora 18.00, Institutul Cultural Român din Budapesta se alătură programului 140 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi, organizând la sediul său prima dintre serile dedicate marelui sculptor. Manifestarea culturală va cuprinde: o prelegere susţinută de doamna Passuth Krisztina, istoric de artă, coordonatoare a albumului intitulat Brancusi és Brâncuşi / Brancusi şi Brâncuşi, apărut la editura „Noran" din Budapesta, în 2005; o Expoziţie de carte despre Constantin Brâncuşi, din colecţia Bibliotecii ICR Budapesta, şi proiecţia unor fragmente din filmul documentar Brâncuşi, regizat de Cornel Mihalache în anul 1995.
„Filmul se bazează pe un text real documentar, lucruri nu «spuse» de Brâncuşi, deci neatestate ştiinţific, ci scrise, notiţe rămase la prieteni sau în custodia legatarilor testamentari. Toate fotografiile folosite în film îi aparţin marelui sculptor. Iar locurile de filmare sunt cele atinse de trecerea lui Brâncuşi, sau a operelor sale: satul natal Hobiţa, biserica Cişmeaua Mavrogheni din Bucureşti, în corul căreia a cântat, biserica română din Paris, unde a fost paracliser în primii ani, restaurantul Chartier, unde a spălat pahare să se poată întreţine, Place Dauphine 19, unde a locuit la mansardă, Montparnasse 54, locul unde a fost atelierul din Impasse Ronsin 11", afirma Cornel Mihalache.
Domnişoara Pogany, sculptura pe care am fi dorit s-o mai avem
Passuth Krisztina, critic şi istoric de artă, este autoarea a numeroase studii de specialitate din domeniul artei dintre care amintim: Magyar művészek az európai avantgarde-ban 1919 - 1925 / Artişti maghiari în avangarda europeană 1919 - 1925 (ed. Corvina, Budapesta, 1974); Les avant-gardes de l'Europe Centrale 1907 - 1927 / Avangardele Europei Centrale 1907 - 1927 (ed. Flammarion, Paris 1988); Avantgarde kapcsolatok Prágától Bukarestig 1907-1930 / Legături avangardiste de la Praga la Bucureşti 1907-1930 (ed. Balassi, Budapesta, 1998) şi Brancusi és Brâncuşi / Brancusi şi Brâncuşi (ed. Noran, Budapesta, 2005).
În decembrie 2015, ziua de 19 februarie a fost declarată sărbătoare naţională, unul dintre argumentele date de iniţiatorii acestei legi fiind: "Constantin Brâncuşi, «părintele sculpturii moderne», cum a fost denumit prima dată de America, s-a născut pe 19 februarie 1876 în Hobiţa, România. Este considerat unul dintre cei mai mari sculptori ai lumii, iar ziua naşterii sale este sărbătorită în toată lumea şi înscrisă în calendarul cultural universal. Constantin Brâncuşi ne-a dus în universalitatea lumii, făcând din naţiunea română o mitologie. Drept urmare, este datoria noastră, pentru a nu fi mai prejos de omagiul pe care îl aduce lumea contemporană lui Brâncuşi, să declarăm ziua lui de naştere sărbătoare naţională".
100 de ani de Dadaism
100 de ani de Dadaism
Începând cu 5 februarie 2016, ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, împreună cu Institutul Cultural Român, va deschide în sediul din Gabroveni o expoziţie dedicată aniversării a 100 de ani de dadaism, realizată de Erwin Kessler, cu lucrări din colecţia familiei Emilian Radu: TZARA.DADA.ETC.
Expoziţia TZARA.DADA.ETC reprezintă cea mai amplă retrospectivă a creaţiilor şi publicaţiilor lui Tristan Tzara organizată vreodată în România. Este în acelaşi timp şi prima expoziţie la nivel internaţional care expune o mare parte din opera poetică de primă ediţie a lui Tzara, ilustrată de marii artişti ai lumii cu care a colaborat. Evenimentul celebrează inaugurarea Cabaret Voltaire şi naşterea mişcării Dada la Zürich, pe 5 februarie 1916. Sunt prezentate desene şi lucrări originale de grafică semnate de avangardişti de faimă universală precum André Breton, Pablo Picasso, Henri Matisse, Joan Miró, Sonia Delaunay, Max Ernst, Alberto Giacometti, Yves Tanguy, Jean Arp şi Marcel Iancu, cărţi de artist şi publicaţii avangardiste istorice, afişe ale unor manifestări dadaiste interbelice, cât şi o colecţie impresionantă de fotografii de epocă reprezentându-l pe Tristan Tzara în toate etapele vieţii sale.
Dada, Cafe Voltaire
În cadrul expoziţiei TZARA. DADA. ETC., va avea loc conferinţa „Tzara România”, susţinută în limba engleză de istoricul Marius Hentea. Evenimentul va avea loc pe 18 februarie de la ora 18.00 în incinta Hanului Gabroveni şi va fi urmat de o dezbatere în limba română moderată de Erwin Kessler despre Tristan Tzara, Dada şi România, la care vor participa Marius Hentea, Sorin Alexandrescu şi Cătălin Davidescu. La finalul dezbaterii va avea loc un concert de muzică intrumentală, susţinut de PFA Orchestra, care va interpreta lucrarea Ursonate de Kurt Schwitters.
Conferinţa „Tzara România” va avea ca subiect componenta culturală românească a operei şi acţiunilor avangardiste ale lui Tristan Tzara, Marius Hentea fiind cel care recuperează vectorul creativ românesc al lui Tristan Tzara în propulsarea avangardei internaţionale. În debutul dezbaterii va fi lansat catalogul exhaustiv al colecţiei TZARA. DADA. ETC., editat de ArCuB, cu texte de Erwin Kessler, prefaţă de Henri Béhar şi note de Cătălin Davidescu. Accesul la eveniment va fi gratuit în limita locurilor disponibile.
Centenarul Dada, la Madrid
Marius Hentea, profesor de istoria artei la Universitatea Goteborg, Suedia, născut în România, dar plecat în 1984, la vârsta de 5 ani, în SUA, este la ora actuală biograful recunoscut internaţional al lui Tristan Tzara. Volumul său, TaTa Dada: The Real Life and Celestial Adventures of Tristan Tzara, publicat de MIT Press (2014), care a primit premiul Robert Motherwell, aduce în prim-plan, după o cercetare exhaustivă, figura unui Tristan Tzara pentru care educaţia primită şi cultura în care s-a dezvoltat în primii săi ani la Bucureşti apar drept decisive în constituirea personalităţii dadaiste viitoare.
PFA Orchestra a fost formată în noiembrie din 2015 cu ocazia festivalului de muzică spectrală Sonic Trans-Fusions, iar muzicienii participanţi sunt aleşi dintre bucureştenii cu cele mai interesante proiecte experimentale. Membrii sunt : Diana Miron (vioară), David Szederjessi (percuţie), Eduard Gabia (baterie), Marian Câtu (electronice), Cristian Fierbinţeanu (voce), Dan Michiu Dinescu (casetofoane), Andreea Tincea (voce), Daniel Stanciu (electronice), Bogdana Dima (acordeon), Laurenţiu Coţac (contrabas) şi Cosmin Postolache (voce).
Din expoziţia de la ArCuB, Tzara.Dada.Etc.
TZARA. DADA. ETC. este realizată de Erwin Kessler, istoric de artă la Universitatea Bucureşti, cu publicaţii în domeniul avangardei europene în România şi străinătate (inclusiv despre Tristan Tzara în revista Centropa, New York). Cătălin Davidescu, este istoric de artă şi expert autorizat în artă şi publicaţiile de avangardă.
Emilian Radu este unul dintre cei mai redutabili colecţionari români actuali de artă modernă şi contemporană. Unul dintre numele de frunte ale colecţiei sale este Tristan Tzara. Aproape 100 de piese individuale de sau despre Tristan Tzara, incluzând desene, documente olografe şi corespondenţă, fotografii de epocă, reviste şi volume bogat ilustrate cu lucrări de grafică originală semnate de artiştii enumeraţi mai sus şi de mulţi alţii, alcătuiesc un corpus fără egal.
Centenarul dadaismului: conferinţă internaţională şi expoziţie Marcel Iancu la Madrid
Marcel Iancu - Autoportret
În luna februarie a anului 1916, un grup de tineri artişti provenind din Germania, Franţa şi România puneau bazele unui cabaret unde muzica şi poezia, teatrul şi dansul, arta primitivă şi arta abstractă luau forma unor performances contestatare care anunţau însăşi moartea artei. Hugo Ball, Emmy Hennings, Hans (Jean) Harp, Tristan Tzara şi Marcel Iancu fondau astfel Cabaret Voltaire în Zürich şi, în curând, un nou cuvânt – dada – avea să se propage în grupurile artistice din New York, Berlin, Paris, Köln ori Bucureşti.
Institutul Cultural Român de la Madrid, alături de instituţiile partenere, organizează în perioada 15 februarie – 29 aprilie o serie de activităţi menite să sublinieze contribuţia artiştilor originari din România la apariţia şi internaţionalizarea mişcării dadaiste.
Marcel Iancu, un vizionar al artei moderne
În data de 15 februarie, Institutul Cultural Român de la Madrid va inaugura la sediul său o expoziţie inedităcu 28 de desene, colaje, litografii şi cromolitografii ale unora dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai avangardei româneşti: Marcel Iancu, Victor Brauner, Max Hermann Maxy şi Hans Mattis-Teutsch, intitulată Marcel Iancu şi artiştii avangardişti de la revista Contimporanul. Prezentate pentru prima dată în Spania, lucrările fac parte din colecţia Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academei Române.
Cei patru artişti au făcut parte din nucleul revistei Contimporanul, cea mai longevivă revistă românească de avangardă condusă de Marcel Iancu şiIon Vinea. Obiectivul acesteia era stimularea creaţiei artistice dintr-o perspectivă „constructivistă”, care să depăşească nihilismul dadaismului şi să conecteze cultura română la tendinţele cele mai progresiste ale artelor europene. De-a lungul celor 10 ani de activitate (1922-1932), au colaborat cu articole în paginile revistei sau au expus lucrări în expoziţiile internaţionale organizate de Contimporanul Hans Arp, André Breton, Constantin Brâncuşi, Victor Brauner, B. Fundoianu, Paul Klee, M. H. Maxy, H. Mattis-Teutsch, Francis Picabia, Arthur Segal sau Kurt Schwitters.
O invitaţie la expoziţia de la ArCuB
Expoziţia, curatoriată de Cătălina Macovei, şef al Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române, este organizată în colaborare cu Biblioteca Academiei Române.
În data de 17 februarie, de la ora 19.00, Institutul Cultural Român, Ambasada României în Spania, Ambasada Elveţiei în Spania, în colaborare cuCasa del Lector – Centrul Cultural Matadero Madrid, organizează o conferinţă cu participare internaţională care îşi propune să analizeze începuturile mişcării dadaiste, contribuţia artiştilor români şi ceea ce rămâne din spiritul de rebeliune al acelor ani.
Vor participa Adrian Notz, director al Cabaret Voltaire din Zürich, Fernando Castro Flórez, filosof, critic de artă şi profesor de estetică la Universitatea Autonomă din Madrid, şi Petre Răileanu, scriitor şi jurnalist. Adrian Notz, în calitate de artist şi curator, a semnat, printre altele, conceptul expoziţiei Dada East? Contextes roumains du Dadaïsme, în vreme ce Fernando Castro Flórez scrie frecvent în suplimentele culturale ale marilor cotidiene spaniole: El País, Diario 16, El Mundo, ABC Cultural. Petre Răileanu a obţinut, în 1993, Diploma de Studii Avansate a Universităţii Nouvelle Sorbonne cu o teză despre avangardele româneşti, iar în 2012 devine bursier „Sarane Alexandrian” pentru studiul avangardelor europene. De-a lungul timpului, Petre Răileanu a publicat numeroase studii pe tema avangardelor.
Pictură de Marcel Iancu
Dincolo de evenimentele punctuale, Institutul Cultural Român îşi propune să pună la dispoziţia cercetătorilor şi a publicului vorbitor de spaniolă informaţii aprofundate despre mişcarea de avangardă românească. În acest scop, Institutul lansează un număr special, inspirat din grafica revisteiContimporanul, cu informaţii despre această publicaţie, programul său artistic, dar şi despre mişcarea de avangardă construită în jurul său. De asemenea, reprezentanţa de la Madrid a Institutului Cultural Român va lansa un blog dedicat avangardelor româneşti în limba spaniolă care să constituie un instrument de referinţă despre dadaism şi mişcările născute din acesta.
Activităţile dezvoltate de Institutul Cultural Român au suscitat deja interesul cotidianului naţional spaniol El Mundo, care a publicat un amplu articol dedicat centenarului dadaismului, dar şi a Radio Nacional de España, postul public de radio, care a realizat un interviu cu Fernando Castro Flórez în avanpremiera conferinţei internaţionale.
Publicat Joi, 11 februarie 2016, Cotidianu;

Niciun comentariu: