Mike Leigh, regizorul coproductiei englezo-francezo-germane
MR. TURNER (2014)a tinut sa releve ce a crezut ca este important de descoperit
in filmul sau: „Este un film despre oricare dintre noi care se afla in
suferinta dar se straduieste sa-i faca pe ceilalti sa rada. Acum eu am intors
din nou camera in jurul nostru, noi cei care incercam sa fim artisti, in ciuda
tuturor bataliilor pe care chemarea noastra ne obliga sa le purtam.Dar a face
oamenii sa rada indiferent cat de dificil ar fi, presupune un lucru: sa-i
indrumam spre experienta frumusetii profunde, sublime, spirituale sau epice si
spre drama terifianta a ce inseamna sa fii viu pe planeta noastra. Unii dintre noi reusesc intr-un sfarsit,
altii doar incearca. Turner a realizat toate acestea, desigur. El a fost un
gigant printre artisti, singular si lipsit de compromisuri, extrem de prolific,
revolutionar in abordare, clarvazator in viziunea sa. Omul Turner era
excentric, anarhic, vulnerabil, imperfect, inegal, uneori straniu. Dar el putea
fi egoist sau nesincer, uneori generos, dar capabil de o mare pasiune si
poezie.. MR. TURNER , filmul, vorbeste despre tensiuni si contraste intre acest
om muritor si opera sa atemporala,
dintre fragilitatea si puterea sa. Este o ocazie de evocare a schimbarilor
dramatice din lume din timpul ultimului sfert de veac al vietii sale”
Desi Turner(1775-1851) a facut si portrete, a pictat si
trenuri sau drumuri verzi si coline valurite ale Angliei de sfarsit de veac 18,
pasiunea si dorinta sa a fost sa redea conationalilor sai sentimentul prezentei
si importantei marii in viata lor, cu valuri si mirosuri felurite, cu furtuni,
victime si mai ales cu luminile ei fascinante.
Adesea descris ca „pictorul luminii”, Turner a fost parte
a scolii romantice de pictura a caror munca a condus in ritm lejer catre Impresionisti.
De altfel filmul pune un mare accent pe fascinatia luminii si a culorilor si ce
inseamna sa le creezi si sa le re-creezi ca pictor. Cel mai des,Turner era
preocupat si vorbea despre lumina, efectele ei, descompunerea ei. Este de
altfel deosebit de interesat de expozeul si demonstratia verisoarei sale
scotiene Mary Sommerville (Lesley Manville) despre proprietatile magnetice ale
culorii violet. Sau, la fel de interesat cand tatal sau (Paul Jesson) care calatorea
prin lume cumparand ustensile pentru pictura l-a avertizat ca „ultramarinul s-a
scumpit cu o guinee uncia”. Altadata il vedem pe pictorul imbracat de obicei
modest si comod, intr-o tinuta si cu un limbaj aristocratic si ales tinand un
curs doct despre proprietatile luminii, despre folosirea acesteia in pictura in
fata unei adunari cam snoabe si cam neatente.
Filmul MR.TURNER nu are un fir epic care sa urmareasca
ultimii 25 ani de viata ai artistului intr-o continuitate cotidiana,
cronologica. Personajul, afectat puternic de moartea tatalui sau, persoana
tonica care desi un om de rand reusise
prin munca sa sa sparga esaloanele superioare ale societatii oferindu-i si
fiului sau un start in cariera artistica, urmeaza sa fie definit in derularea
scenariului din bucati ale unui puzzle care reuseste in egala masura sa-l
intregeasca atat pe pictor cat si epoca sa. De aceea ai uneori impresia ca esti
in fata unui documentar mai ales datorita detaliilor de mare finete ale
scenelor. Mixul de episoade, gratie artei regizorului reuseste sa redea firea,
pasiunea, implicarea pictorului, cat si ambientul englezesc get-beget in care
evolua acesta.
Sunt astfel episoade care par a fi broderii de arta fara
niciun ochi sarit sau lucrat excentric regulilor estetice. Astfel, amintesc:
· Purcell
interpretat sensibil la pian intr-o sala a Academiei de Arte de catre o
necunoscuta si inganat vocal de catre pictor; placere, gingasie, emotie de
ambele parti. Un moment eteric.
· Peisagistul
Haydon care considerandu-l amic pe Turner disperat din cauza multiplelor probleme
materiale ii solicita acestuia un imprumut. Intre cei doi se latea prapastia
dintre cel recunoscut pe vremea aceea – si cel neglijat si ignorat de catre
Academie caci nu picta in stilul placut de public si bine vandut publicului. De
altfel Haydon s-a si sinucis se pare inainte de moartea lui Turner. Reiese de
aici ca si mai departe din momentele
premergatoare deschiderii Expozitiei de la Academie ca aceasta folosea drept
criterii in pozitionarea mai vizibila sau mai periferica a tablourilor modul de
apreciere al publicului, moda zilei si nu valoarea intrinseca a pictorului sau a
operei sale judecata obiectiv de catre academicieni. Nu se urmarea formarea gustului englezilor ci promovarea
functie de gustul impus de public. Il vedem de asemenea pe Turner
interactionand cu colegii sai, multi dintre ei peisagisti, in ajunul
vernisajului galeriei de la Academie, plimbandu-se cu un aer sigur de maestru
de la un tablou la altul, de la un maestru la altul aruncndu-le cate o idee, o
critica, o parere. Cu ceilalti artisti Turner era de obicei conventional,
politicos, colegial si competitiv. El era cumva
recunoscut si respectat de confrati pana in momentul in care s-a apropiat de
propriul sau tablou si a aruncat cu pensula o pata rosie de vopsea, in centrul
tabloului sau terminat si in sfidarea generala a onoratei asistente de artisti.
Pentru colegii sai acest gest neconformist din partea lui Turner a fost
considerat drept o declaratie de razboi fata de clasa lor. Desi Turner revine
si finiseaza pata de vopsea intr-un mod neobisnuit asimiland-o cu succes cu o
baliza, colegii sai raman definitiv jigniti de comportamentul libertin si
lipsit de respect fata de migala presupusa de arta a acestuia. De altfel cativa
ani mai tarziu, in urma vizitei reginei la o expozitie a Academiei, a
criticilor acesteia la adresa tablourilor lui Turner, presa, farsele jucate in
strada si publicul conform si ipocrit renunta la adularea lui Turner si-l
ingroapa intr-o gramada de invective ridicole si nemeritate. Soarta artistului
de geniu nu s-a dezis nici in cazul lui Turner de cotiturile dramatice din
cariera. Un mediu putred al artei engleze de mijloc de secol 19.
· Scena din bordel cu
Elisa, durerea sincera in fata destinului acelei fete, descatusata
in timp ce-i facea schita, prin cateva hohote sfasietoare este impresionanta.
Asa cum este impresionanta si simpatia fetei fata de tulburarea pictorului
manifestata simplu, prin oferta unui pahar cu vin, gest maxim de simplitate si
naturalete emotionant in acel stabiliment in care nu te asteptai sa gasesti
puritate la o fiinta expusa neincetat pacatului. Acelasi interes il arata
pictorul si fata de fata inecata, un sentiment de curiozitate artistica de
redare a durerii, inrudit cu cel acordat prostituatei.
· O scena formidabila,
de mare calibru artistic, densa in lumina si derulata cu o infinita gingasie
este cea in care pictorul o roaga pe Doamna Booth sa se uite pe fereastra si-i descopera
in lumina frumusetea unei statui grecesti. In acel moment, spectatorul gratie
talentului actritei si regizorului chiar vede o femeie frumoasa, cu mult peste
ce reprezenta uzual Doamna Booth, de altfel o persoana buna, generoasa, harnica
si de o simplitate si o franchete remarcabila.
· Este de remarcat si momentul
in care Turner cere sa fie legat de catargul corabiei in timpul furtunii de
iarna care sa-i ofere prilejul cunoasterii sentimentelor dramatice incercate pe
viu in astfel de situatii. Intelegem ca Turner considera ca el este personajul
principal al unui tablou, nevazut dar prezent prin senzatii, sentimente,
capabile sa dea autenticitate si credibilitate, sau daca vreti, viata,
tabloului.
· Intram in atmosfera
artificiala a englezilor din prima jumatate a secolului 19 in mod direct si cu
accentele vremii bine puse cu ocazia intalnirii din casa familiei Ruskin. Discutia
despre influenta vremii asupra calitatii agriselor este de fapt un moment de
umor englezesc gustat mai mult de catre continentali. De altfel John Ruskin,
tanarul care apare in acea scena alaturi de alti pictori este chiar acel gigant
al criticii de arta engleze din secolul 19, estet de marca in egala
masura. De altfel acesta spunea la
varsta senectutii ca “cinismul nu are ce cauta in evaluarea artei”. In film,
Ruskin apare ca fiind adulat de parintii sai, gata sa-i satisfaca orice dorinta,
un tanar cu o voce de copil si cu destula emfaza incercand sa vorbeasca despre
actul de creatie fara sa fi tinut in mana inca o pensula sau sa fi vazut si
evaluat mii de panze.
· Este fermecator si
episodul de sinceritate si apropiere de Doamna Booth, cand pictorul, multumit
de imaginea de la distanta a proaspatului sau tablou in curs de finalizare isi
revarsa satisfactia asupra partenerei sale iubite cu care pare ca se simtea cel
mai in largul sau, adica se simtea a fi “el insusi”. El fredoneaza cateva
versuri pe care ulterior istoria chiar i le-a atribuit lui in exclusivitate:
Be still my dear Molly
dear Molly be still
No [‘Don’t’ overwritten] more urge that soft sigh to a will
Which is anxious each wish to fulfill
But I prithee dear Molly be still
No [‘Don’t’ overwritten] more urge that soft sigh to a will
Which is anxious each wish to fulfill
But I prithee dear Molly be still
O
mentiune speciala as face in favoarea rolului si jocului lui Hanna, personaj
jumatate real, jumatate parte din peisajul tabloului calm al gospodariei
tatalui si fiului Turner. Misterioasa in privinta sentimentelor ei discrete, ramane
acoperita de mistrerul acelei scrisori gasite accidental in haina pictorului si
pe care desi pornita la drum sa i-o inmaneze, ceva o opreste in ultimul moment
sa-si indeplineasca intentia.
Turner,
jucat cu o delicatete sincera, grosolana uneori, grohaita mai tot timpul a
oferit ocazia actorului Timothy Spall sa faca un rol mare, credibil, fiind cand
un om obisnuit, cand un geniu cu emotii si apetituri normale. Arta sa nu s-a
nascut din cine stie ce tulburare sau trauma speciala, desi are si el partea
lui de nefericire, si desi pare cel mai adesea ca se supune inspiratiei
presante, acesta si arta sa apartin in mare masura oamenilor obisnuiti.
Efortul realizarii acestui film a fost impresionant: producatorul impreuna cu regizorul au reconstituit interioare si chiar asezarea relativa a tablourilor de la Academie, parcurgand cataloage ale vremii si bonurile de cumparare a materialelor pentru amenajarea spatiului Academiei.
Un film de atmosfera, de detalii incantatoare, pe care vi-l recomand cu caldura.
Efortul realizarii acestui film a fost impresionant: producatorul impreuna cu regizorul au reconstituit interioare si chiar asezarea relativa a tablourilor de la Academie, parcurgand cataloage ale vremii si bonurile de cumparare a materialelor pentru amenajarea spatiului Academiei.
Un film de atmosfera, de detalii incantatoare, pe care vi-l recomand cu caldura.
Gabriela
Nicolescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu