Scoala de la Poiana Marului, Expozitie de pictura
organizata de Muzeul de Arta Brasov, iunie 2013
Pe langa linistea
creatiei si motive picturale inedite, Poiana Marului a oferit prilejul
contactului cu un spatiu aparte, izolat de tumultul lumii contemporane. Chiar acum dupa o jumatate de secol de la
inceputurile prezentei pictorilor acolo, la o plimbare pe dealurile inalte sau
prin padurile cu luminisuri aurii, nu vezi niciun taran, aflat neindoielnic la munca campului, vezi doar cate un caine
prietenos si dornic de societate mai degraba decat de o bucata de paine.Timpul
petrecut aici, Intr-un „sat primordial” (Mircea Nedelciu), o lume taraneasca,,
care pastra inca un aer medieval”(Stefan Epure), emanand o atmosfera grava si
misterioasa, puternic spiritualizata, au marcat decisiv evolutia ulterioara a
protagonistilor acestei experiente, nefiind doar una exclusiv legata de creatia
artistica, ci si de o experienta existentiala transfiguranta. Poiana Marului a
fost locul in care acestia au avut prilejul de a se descoperi pe ei insisi,
integrandu-se intr-un mod de viata ancestral, dominat de scurgerea inflexibila
a anotimpurilor si de rutina ocupatiilor taranesti, intr-o stransa comuniune cu
natura si comunitatea locala, fiind perceputi de localnici ca unii dintre ai
lor.
Nu se poate vorbi de un mod de un stil al „scolii de la Poiuana Marului”. Exponentii sai nu au redactat manifeste, declaratii de principii sau programe estetice. Nu a aparut tentatia unei structurari formale a grupului. A fost suficienta impartasirea unui crez comun: reintoarcerea la puritatea unui act creator eliberat de balast ideologic. Lipsiti de contacte directe cu arta occidentala, gasind putine modele demne de urmat in arta contemporana romaneasca, artistii de la Poiana Marului s-au lansat intr-un experiment curajos, prin care isi propuneau sa redescopere intr-un mod firesc, spontan, calea catre un limbaj plastic purificat.”Tehnica si maniera urmau sa se formeze prin practica, dar ce ar fi trebuit sa pictam era important in climatul proletcultist care ne inconjura” (Serban Epure)
Grupul de la Poiana Marului nu a evoluat izolat de noile tendinte din pictura romaneasca. (Tuculescu, in special). Creatia unora dintre artisti (Horia Bernea, Teodor Moraru, Ion Dumitru) a fost pusa in legatura cu ceea ce a fost definit drept „noul realism” (Magda Carneci), afirmat la inceputul deceniului opt. Asa cum a aratat Magda Carneci acesta era in egala masura „opus realismului excesiv, didactic-ilustrativ al anilor `50”, dar si unui „realism modernizat, asezonat estetic cu elemente neoavangardiste”, „propunandu-si sa recupereze banalul, ca atare, netrucat, ,, in toata varietatea lui multiforma”.
Foto 23.1 Ion Dumitru Sura II 1987 |
Foto 018.1 Horia Bernea Hrana 1979 |
Foto 001.1 Mircea Milcovici Visul lui Nuta 1976 |
foto 012.1 Teodor Rusu Poarta de sura 1978 |
Prin 1958-1959 un grup de tineri s-au simtit atrasi
intre ei in incercarea de a gasi intr-un fel sau altul, o cale pentru
realizarea chemarii lor pentru pictura: Horia Bernea, Letitia Bucur, Serban
Epure, Mircea Milcovici, Teodor Moraru,, Barbu Nitescu, Teodor Rusu si altii
cativa. Daca in ziua de azi pare normal, pe atunci semana cu o pornire
subversiva. Horia Bernea a sugerat Poiana Marului, loc pe unde a copilarit si
unde cunostea fiecare colina, fiecare copac. Dintre toti, Horia Bernea, Ion
Dumitru si Teodor Rusu au stat cele mai lungi perioade, in special in timpul
vacantelor din studentie si mai departe, ori de cate ori aveau ocazia. In mod tacit,
Horia Bernea era considerat seful grupului, cel in jurul caruia in mod informal
s-a dezvoltat scoala de la Poiana Marului.
Mircea Milcovici marturiseste: „...pentru a ne feri
de afluenta turistica am pastrat acest secret. Acolo, parasind academismul
scolii am cunoscut primele bucurii ale creatiei. Acolo am putut sa-mi caut un
stil, stilul meu. Aceasta stare de gratie a fost insotita pe deasupra de fericire, aceea de a
trai altfel ca in Bucuresti, printre tarani care apartineau unei alte epoci,
sub farmecul unui tinut unic”
Serban Epure isi aminteste: „Acolo nu te puteai
abate de la exercitiul, uneori istovitor al facerii trebutelor, o continua strecurare
printre surprizele spatiului vital. Ajungeai sa simti lucrarea divina in tot,
in munca, in tine, in fiintele din jur,, un deosebit de fin complex ecologic in
care toti erau necesari si jucau un rol intr-un concert spiritual. Pana la urma
ne duceam acolo, nu ca sa mai facem inca un tablou, fie el cat de poetic, ci ca
sa ne expunem, odata mai mult, acelui grai soptit al linistii infinite.”
Acel loc reprezenta mai mult decat o exterioara
topografiere. Atmosfera lui inefabila tine nu numai de plinul etnografic, dar
si de unicitatea referirilor-rarefierilor picturale. De fapt, Poiana Marului
poate ca nu a fost pictata-doar potecile ei au fost batatorite ciclic de
pictori care n-au infruntat-o pieptis polemic, nu au supus-o. Ei s-au aplecat
nu atat asupra Naturii cat asupra subiectului ei pictural.
Dealul este unul din motivele cele mai frecventate
de Horia Bernea. Mai bine zis, un anume deal, un deal real dintr-un anume loc
al tarii (Comuna Poiana Marului, judetul Brasov).
„Dealul acesta, spune Nicolae Steinhardt
(intrutotul neexceptional, cam plesuv, ca si muntele lui Mussorgski, deal
posesor sus pe creasta,in dreapta, al unui pomisor si mai jos, in stanga al
unei troite) e infatisat primavara si toamna, sub soare si pe timp de ploaie,
dimineata devreme, la amiaza, seara, noaptea, cand ninge ori bate vantul, cand
e pe de-a intregul verde sau un cenusiu bacovian, surprins intr-o lumina sub
invesmantarea careia pare a surade, acoperit de roua, noroi sau zloata, batand
in rosu ori in alb imaculat, in galben si intr-un pestrit punctiform, transmite
privitorului senzatia de frig, de spaima sau de bucurie, de exaltare sau de
singuratate si reculegere, de lacustru ori de uscaciuni, de prea plin ori de
putinatate, de nevoie de expansiune ori de adancire in sine, etc, etc.”
Ion Frunzetti numea in 1974 Scoala de la Poiana
Marului, al carui fondator il socotea a fi pe Horia Bernea , „noul Barbizon al
picturii tinere romanesti”Nu a existat un program cadru conceptual ori stilistic
pentru artistii care sunt inscrisi in „catalogul scolii”... Factorul comun a
fost orizontul de inspiratie, de la dealuri si capite, carari, la case, suri,
curti care, artefacte ale gospodariei taranesti, de la structurile naturale la
cele care tin de civilizatia lemnului in aceasta parte de tara. Pictorii s-au
apropiat de „Poienari”, s-au lasat invaluiti de armonia care definea raporturile
intre natura si oameni si lucruri, au purtat numeroase discutii intre ei.Este
important faptul ca inceputurile descoperirii Poienii Marului de catre artisti
si ale reprezentarii sale pe panza coincid cu anii iesiriidin dogmatismul
inclusiv tematic al realismului socialist, pentru care peisajul era mai degraba
un gen minor. „Atunci, si pe parcurs, variantele de realism-traditional,
postimpresionist, cele atingand in timp si fantasticul, tensiunea
(neo)expresionista, realismul poetic, foto-realismul cu ajustari-activate de catre artistii in discutie, au contribuit la
constituirea si estinderea unui nou orizont al picturii reprezentationale in
arta romaneasca a anilor `60-`80”, dupa spusele lui Adrian Gutu
De la jumatatea anilor `60, o tendinta
expresionista si-a facut simtita prezenta in pictura si sculptura
noastra-probabil, in parte, ca urmare a cazului „Tuculescu”, dar hranita si de
alte surse; ea s-a prelungit si pe o parte a traseului deceniului urmator.
Aceasta tendinta se regaseste si in lucrari ale artistilor care frecventau
Poiana Marului.
„Esential pentru gruparea de artisti careia i-a
furnizat genericul, spune Ion Bogdan Lefter, spatiul cu pricina era si inca
este o minunatie in sine Prima vedere este inselatoare: la doar 5 km de
Zarnesti, la poalele Pietrei Craiului, localitatea in care ajungi pe sosea arata
ca toate satele instarite din regiunile colinare si de munte, insa fara nimic special,
cu case destul de noi, aglomerate pe vale, in lungul drumului de astfalt.
Minunea e mai sus: spre Nord-Nord-Est, in partea opusa muntelui, ulitele de
pamant urca pante din ce in ce mai lungi, ies din satul de jos si ajung, cateva
dintre ele, mult deasupra vaii principale, serpuind catre un platou valurit,
catre spinarile de dealuri care se ridica si se lasa dintr-unul in altul, cat
vezi cu ochii, la nesfarsit. De mult defrisate, ele sunt parcelate in pasuni si
in fasii cultivate cu cartofi sau cu porumb. Acolo e satul vechi, pe care..
nu-l vezi de fapt: presarate ici si colo, una pe o panta, cealalta pe
urmatoarea si tot asa, casele de locuit si surele pentru fan au intre ele
distante mari, neparand capabile sa se alature si sa alcatuiasca o asezare, insesizabila ca
atare. Dimpotriva , oamenii au locuit aici dintotdeauna dispersat, fara niciun
nucleu comunitar compact, mentinand satul ca ansamblu rarefiat de repere ale
unei civilizatii rurale pe care nu a interesat-o sa se adune si astfel sa se
delimiteze de natura din jur; dimpotriva, oamenii care s-au asezat acolo s-au
lasat inconjurati de ea, risipindu-si
casele ca si cum n-ar fi facut decat sa marcheze, la mari intervale, un
teritoriu.”
Se poate afirma ca in lucrarile „artistilor de la
Poiana Marului”, omul este „prezenta absenta”. Cu exceptia unor siluete vag
schitate (Mircea Milcovici) sau a unor umbre (Ion Dumitru) reprezentarea umana
lipseste. Omul este prezent insa intr-un mod ubicuu, in calitate de creator si
posesor al inventarului domestic reprezentat (case, suri, unelte agricole,
hrana, etc) dar si de modelator al naturii. Aceste obiecxte dar si natura se
afla intr-o relatie cu omul de tipul celei pe care Martin Heidegger a
identificat-o intre Dasein si unealta.
„Scoala de la Poiana Marului” nu a inspirat un
curent artistic care sa o prelungeasca. Nu a avut imitatori sau epigoni. A
ramas o experienta artistica irepetabila, anticipand, fara a avea aceleasi
caracteristici una din directiile principale ale picturii romanesti din
ultimele doua decenii ale secolului XX, neobizantismul/neoortodoxismul. Fara
indoiala „scoala de la Poiana Marului” ramane unul din capitolele fundamentale,
fara de care nu poate fi scrisa o istorie a artei romanesti postbelice.
Initiativa Muzeului de Arta din Brasov este o reusita si un necesar gest de
apreciere a acestui grup curat, inspirat si atasat valorilor romanesti.
Note: Expozitia „Scoala de la Poiana
Marului”-catalog
Ion Frunzetti ”Ceva despre autoreflectarea
artistilor in critica lor”
Serban Epure „Poiana Marului: experienta noastra”
Ion Dumitru, „Jurnalul intermitent”, in Carte cu
Ion Dumitru. O viata de pictor, texte si imagini alese si puse laolalta de
Adrian Guta si Ion Bogdan Lefter.
Smaranda Dobrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu