Traducere // Translate

Catre arhitecti

Strada Buzeşti, Hotel Marna / Marna Hotel, Buzesti Street, Bucharest: a goner.

Acest hotel de pe strada Buzesti va fi demolat. La fel, Hala Matache. Acum am inteles de ce, de mai bine de 20 de ani, cladirile, unele extraordinare, de pe aceasta strada bucuresteana si de pe continuarea sa (strada Berzei), zac in paragina fara nici cel mai vag demers de restaurare. Ele stau in calea "diametralei" Berzei - Buzesti - Uranus, parte a axei centrale nord-sud a Bucurestiului.
Din ce s-a anuntat pana acum (demolarea hotelului din imagine si a Halei Matache), presupun ca urmeaza a fi demolata cel putin partea stanga a Strazii Berzei mergand spre Piata Victoriei. Practic, se continua opera de demolare intrerupta de caderea lui Ceausescu.
Poate se va circula mai bine, ruland peste istoria Bucurestiului, intr-un oras si mai urat, fara trecut, din beton, tabla, sticla si asfalt.
Poate ne vom intreba in continuare de ce nu avem turism. Ce sa vada turistii? Autostrazi? Strazi bune cu nimic de vazut pe margine?

Comments and faves


Alberto Tullio added this photo to his favorites. (5 months ago)

The penguin2010 (5 months ago)
Excelenta!


Romania Is My Country!
Iti multumim!

londonconstant added this photo to his favorites. (5 months ago)

londonconstant (5 months ago)
Art Deco - foarte frumoasa cladirea ar fi trebuit clasata... desi in contextul urbanistic din romania asta nu ar fi scapat-o de soarta ei..
Cat despre restaurarea imobilelor de catre proprietari acestia au fost scapatati de mult prin nationalizare, inchisoare, exil samd: cine isi mai poate permite sa "restaureze' altfel decat oligarhii demolatori?

londonconstant (5 months ago)
Hi, I'm an admin for a group called Architectural Monuments of Romania & Diaspora, and we'd love to have this added to the group!

Edmond_FR added this photo to his favorites. (5 months ago)

peromaneste (4 months ago)
Noi nu avem arhitecti in Romania, doar spoitori si un mare afacerist, de kko aceasta spetza a arhitectilor!
De ce ma iau de ei? Pentru ca molushtele astea au si cap si carte, insa nu ne-au folosit la nimic. Chiar si jegurile de blocuri ceausiste le-as pune pe seama lor, ca doar nu faceau planurile politrucii.

Hoynarul (7 days ago)
Sunteti prea categorici, prieteni! Eu vad lucrurile ceva mai nuantat. Trasarea diametralei e o necesitate evidenta, s-au facut studii care arata cat de mult va imbunatati regimul circulatiei. Daca o cladire sau alta stau in calea largirilor, nu este motiv pentru oprirea lucrarii. Se poate incerca cel mult o translatare. Este destinul implacabil al dezvoltarii unei metropole sa-si distruga treptat operele pe care le-a creat. Viata merge inainte, iar viitorul ne va arata daca s-a procedat sau nu corect. In ce priveste blocurile staliniste, acestea au fost construite, pana prin '63 sub licenta sovietica obligatorie, iar dupa aceea s-a intamplat o alta aberatie - anume ca din toate proiectele depuse de arhitecti (a caror bransa o stimez), Ceausescu le-a ales intotdeauna pe cele mai ieftine, care in mod evident erau si de cea mai proasta calitate.

cod_gabriel (6 days ago)
Mie nu mi s-a parut atat de necesara aceasta diametrala, in ciuda oricaror studii, si circulam pe acolo zilnic. Desi Buzesti si Berzei sunt strazi inguste pe care circulau si tramvaie, nu am vazut probleme chiar atat de mari legate de trafic - in orica caz, nu mai mari decat cele din alte zone (vezi soseaua Virtutii de exemplu). Chiar alegeam aceasta ruta fata de alte variante.
Problema nu e legata doar de o singura cladire: s-a anuntat demolarea tuturor cladirilor pe o parte a acestor strazi. Si nu stiu daca poate fi acceptat principiul ca viata merge inainte, demolam, dupa care vedem noi daca s-a procedat corect.
Exista uneori niste fleacuri care stau in calea infrastructurii patriei: patrimoniu arhitectonic, drept de proprietate.

peromaneste (6 days ago)
"Sunteti prea categorici, prieteni!" Hoinare, categorici sunt cei care darama 1/2 de strada. Ti se pare ca Bucurestiul are prea mult farmec--sau opere cum le numesti?
Sunt de parere ca farmecul locului este tocmai in aceste cladiri vechi; ce s-a construit de la 1990 incoace imi confirma doar ca arhitectii romani sunt o gashka de fripturisti.
Interesanta ideea cu Ceausescu raspunzator pentru mizeria blocurilor samd. Totusi, nu-i cam facila?

Hoynarul (2 days ago)
Din cate stiu, Ceausescu aproba personal doar machetele arterelor principale, cu mijloace de transport, si pe cele care priveau constructia Centrului Civic. Restul de blocuri, de pe celelalte strazi, nu necesitau interventia lui directa; insa directiva aceasta, de a se face economie la cheltuieli pe toate caile posibile, ii determina pe ceilalti factori de decizie (ministri, primari) sa se comporte exact ca si el, alegand cantitatea in dauna calitatii. Tin minte ca in ultimii ani nea Nicu taiase abonamentele la agentiile straine de presa (la Reuters 75.000 $/an) si la satelitul meteorologic (in jur de 50.000 $/an) producand perturbari in activitatea specialistilor din diverse domenii, care nu se mai puteau informa corect.

peromaneste (35 hours ago)
Hoinarule, ce s-o mai dau de colo-colo, ne-am conditionat sa dam vina pe impushcatul... De ce-i asta o problema? Pentru ca in 20 de ani de la disparitia lui am regresat la nivelul de telecomanda la carutza.
Mai mult, arhitectii, o meserie atat de etereala pana in 1990, ne arata si acum in libertate ca n-au nici de unele. Bucurestiul nou construit mi-e martor--plimba-te odata pe la Dorobanti, acolo unde clientii au bani si viziune. Intr-o vizita recenta, din peste 20-30 de noi chestii construite, una singura era la standarde. Ca exemple de kko ma gandesc la ICR (cel al lui HRP) sau instantele in care gresia este pusa pe jos afara...

Hoynarul (41 minutes ago)
Crezi ca mie nu-mi pare rau de cladirile acelea care se vor demola? Sau de cele deja distruse? Problema e ca uneori pur si simplu nu avem de ales. Datorita cresterii de 10 ori a traficului prin Bucuresti, strazile trebuie largite, iar inelele de circulatie trebuie inchise. Chestia asta nu se discuta, altfel vom ajunge ca in Atena, sa stam cate juma' de ora la un semafor, fiindca n-au demolat nimic, nici metrou n-au avut pana acum cativa ani, vai mama lor.
Si ca sa te convingi ca imi pasa de acest oras, si de fiecare casuta care a disparut, citeste articolele mele:
www.bucurestiivechisinoi.ro/753_Arhiva-rubric i/Detectiv-p...

peromaneste (1 second ago)
Prietene, daca mi-e permis sa te adresez asa, ce pot sa-ti spun?
Mai inati, ca se pare ca-ti pasa si tie si amicilor ce v-ati strans in jurul acelui blog. Consider astfel de grupuri ca purtand samanta sperantei si nu grupurile oficiale/oficioase.
Sa revin la obiect, iti mai spun ca PESTE TOT in lumea asta strazile/autostrazile nu sunt suficiente pentru cantitatea de trafic ce se genereaza. Si-ti vorbesc de locuri in care autostrazile au 6-7 benzi pe sens... Deci cresterea de 10 ori a traficului trebuie solutionata altfel, caci e clar ca "piatza" celor ce asteapta in trafic nu functioneaza, altfel mai multi dintre ei ar folosi transport in comun. Oricum, arhitectura si urbanismul s-au facut destept si atunci cand cosntrangerile au fost majore, nu numai cand s-a permis luxul resurselor si clar-viziunii de la inceput. Arhitectii romani au pierdut singura sansa (in afara de un mare cataclism) de a sistematiza/rationaliza capitala odata cu 1977--atunci ar fi trebuit sa-i spuna lui Ceausescu ce si cum, cu forta argumentelor. Atunci au fost cel mai aproape de a aduce Parisul Orientului mai aproape de Paris...
Atena reflecta si o problema de latitudine... Oricum, grecii sunt mai popor decat noi, insa au mai putzina tzara. Noi ne grabim intr-adevar sa-i ajungem din urma si in chestiunea tzarii.
____________________
P.S. Daca esti unul din noii arhitecti, iti recomand o doza de scepticism apropos de cine stie ce schema ratzionala mare--la asa ceva trebuie ajuns, daca se ajunge vreodata, gradual ca reflectie a intelepciunii. Parcurge conversatiile din alte parti ale lumii, mai ales pentru ca specialistii romani au un avantaj, deocamdata neexplorat, acela de a se afla une altii s-au gasit cu mult inainte. Urmareste-le argumentele si aplicatiile practice, dupa care masoara-le cu realitatea de acolo si de la noi. Mult succes, avem nevoie!

Niciun comentariu: