Traducere // Translate

Jose Luis Borges

Sunt 120 de ani de când s-a născut Borges.
”Nu e nimic în viață făcut din piatră, totul e din nisip, dar trebuie să construim ca și cum nisipul ar fi piatră”.




Cei drepţi

Un om ce-şi îngrijeşte grădina, aşa cum dorea Voltaire.
Cel care mulţumeşte pentru că pe lume există muzică.
Cel ce descoperă cu bucurie o etimologie.
Doi funcţionari care, într-o cafenea din cartierul Sud, joacă şah în tăcere.
Ceramistul care pregăteşte o culoare şi o formă.
Tipograful ce culege cu grijă această pagină, deşi s-ar putea să nu-i placă.
O femeie şi un bărbat care citesc terţinele finale ale unui cânt.
Cel care mângâie un animal adormit.
Cel ce justifică ori vrea să justifice un rău care i-a fost făcut.
Cel care mulţumeşte pentru că pe lume există Stevenson.
Cel ce preferă ca dreptatea să fie de partea celorlalţi.
Aceste fiinţe, care nu au ştire unele de altele, mântuie lumea.
 


Image may contain: 1 person, sitting, child and outdoor


Celui ce mă citeşte

Invulnerabil eşti. Cum, nu ţi-au dat
Cereştii zei ce soarta-ţi pândesc
Deşarte certitudini? Nu ţi-e oare
Timp neoprit acelaşi timp de râu
În care Heraclit văzu simbolul
Fugacităţii? Marmura te-aşteaptă
Dar nu o vei citi. În ea stau scrise
Şi data şi oraşul şi epitaful.
Din timp croite visuri ceilalţi sunt
Şi ei. Nici bronz nu sunt, nici aur.
Şi lumea, ca şi tine, e Proteu.
Eşti umbră şi în umbră vei intra
Ce te aşteaptă la sfârşit de drum.
Gândeşte-te că ai murit de mult.
 


Image may contain: one or more people, people sitting and shoes


Clipa

Trecutul unde-i? Unde-i straniul vis
Cu grele spade de tatari visat?
Dar zidul nalt ce-atunci s-a ridicat?
Dar lemnul Crucii, pom din Paradis?
Prezentu-i singur. Doar in amintire
Se nalta timpul, si intregul an
Ca veacul este, copiat si van.
A ceasului rutina-i amagire.
Se sapa-un hau din zori la asfintit
De zbucium si lumina. De-ti privesti
Obrazul in oglinda nu mai esti
Acelasi. Noaptea chipu-i diferit.
Fugarul azi voalat si vesnic este.
Nu astepta sa-ti spun alta poveste.


 
Image may contain: 1 person, child, tree, outdoor and nature

Despre ceea ce nu se ştie nimic

Luna nu ştie că este liniştită şi strălucitoare şi
nici măcar că este lună ; Nisipul că este
nisip . Nu există un lucru care să ştie
că forma lui este rară. Piesele de
fildeş sunt atât de străine abstractului joc de şah,
dealtfel ca şi mâna care le mişcă. Poate
Soarta omului cu scurte bucurii şi lungi
suferinţe este unealta Altuia. Nu-l ştim.
Dându-i nume de Zeu, nu ne ajută cu nimic
Tot atât de zadarnice sunt şi teama şi îndoiala
Şi ciuntita rugăciune pe care o începem Ce
arc o fi aruncat acestă săgeată care sunt ?
Ce culme are drept ţintă ?
 


Image may contain: 1 person


Despărţire

Între iubita mea şi mine se vor ridica
trei sute de nopţi ca trei sute de ziduri,
iar marea va fi o taină între noi.

Nu vor mai fi decât amintiri.
O, înserări cu care m-a învrednicit durerea,
nopţi pline de speranţa de a te privi,
câmpii pe care-mi deschid drum, cer înstelat
pe care-l prind cu privirea şi îl pierd ...
Definitivă ca marmura,
absenţa ta va întrista alte înserări.
 


Image may contain: one or more people, people standing, sky, hat, child and outdoor


Fericirea

Cine îmbrăţişează o femeie este Adam. Femeia este Eva.
Totul se întâmplă pentru prima oară.
Văzut-am ceva alb pe cer. Că-i luna mi se spune,
dar ce pot face cu un cuvânt şi o mitologie?
O înfiorare simt când văd copacii. O, cât sunt de frumoşi!
Se-apropie de mine cu blândeţe tot felul de jivine pentru ca eu să le spun pe nume.
Pe raft stau cărţi, dar litere nu au. Când cartea o deschid, apar şi ele.
Când răsfoiesc atlasul, trasez conturul insulei Sumatra.
Cine aprinde un chibrit în întuneric născoceşte focul.
În oglindă cineva stă la pândă.
Cine priveşte marea vede Anglia.
Cine recită un vers de Liliencron a intrat în luptă.
Am visat Cartagina şi legiunile care au nimicit Cartagina.
Am visat spada şi balanţa.
Lăudată fie dragostea în care nu există posesor şi posedat,
căci amândoi se lasă în voia ei.
Lăudat fie coşmarul, care ne arată că putem crea iadul.
Cine se scaldă într-un râu se scaldă în Gange.
Cine priveşte un ceas de nisip vede năruirea unui imperiu.
Cine se joacă cu un pumnal prevesteşte moartea lui Cezar.
Cel care doarme este toţi oamenii.
În pustiu am văzut apărând Sfinxul, pe care chiar atunci îl terminaseră.
Nimic nu e atât de vechi sub soare.
Totul se întâmplă pentru prima oară, dar într-un chip veşnic.
Cine citeşte cuvintele mele le inventează.
 


Image may contain: 1 person, closeup


Nu eşti ceilalţi

Scăpare n-ai în ce-au lăsat în scris
Acei pe care spaima ta-i imploră.
Nu eşti ceilalţi. Te vezi în astă oră
În centrul gol de labirint închis
De paşii tăi. Nici fi-vei izbăvit
De chinul lui Socrate, de Iisus
Ori de Siddhartha ce-a murit răpus
Într-o grădină, către asfinţit.
Tot pulbere e şi cuvîntul scris
De mîna ta, şi vorba îngînată
De gura ta. E crudă-a ta ursită.
Iar noaptea Domnului e nesfîrşită.
Tu plămădit ai fost din timp. Eşti vis.
Eşti fiecare clipă-nsingurată
 


Image may contain: 1 person, sitting and indoor


Poem pentru prieteni

Nu pot să-ti dau soluţii pentru toate problemele vieţii,
nu am răspunsuri pentru îndoieli si temeri,
dar pot să te ascult şi să particip la zbuciumul tău.
Nu pot să schimb trecutul şi nici viitorul tău.
Dar când vei avea nevoie de mine voi fi alături de tine.


Nu pot să te opresc să nu te împiedici.
Dar pot să îţi ofer mâna, să te ajut să nu cazi.
Bucuriile , victoriile si succesele tale, nu sunt ale mele.
Dar, sunt foarte bucuros când te văd fericit.
Nu judec deciziile pe care le iei în viaţă.
Mă limitez să te susţin, stimulându-te şi ajutându-te,
dacă îmi vei cere.


Nu pot să-ţi fixez limitele activităţii tale,
dar îţi ofer şansa necesară pentru a spera mai mult.
Nu pot evita să suferi când o durere iţi rupe sufletul.
Dar pot plânge cu tine şi pot aduna bucăţile sufletului tau…
si tu vei fi din nou bucuros de viaţă.


Nu pot să-ţi spun cine eşti şi nici cine ar trebui să fii.
Pot numai să te iubesc aşa cum eşti şi să fiu prietenul tău.


In aceste zile m-am gândit la prietenii şi prietenele mele.
Nu erai nici primul, nici ultimul şi nici la mijloc.
Nu începeai şi nici nu încheiai lista.


Dormi fericit…
Răspândeşte vibraţii de iubire…
Ştii că suntem aici în trecere.
Înfrumuseţează-ţi relaţiile!
Profită de oportunităţi.
Ascultă-ţi inima. Fii încrezător în viaţă.


Pretind aşa de puţin… să fiu primul, al doilea sau al treilea din lista ta...


Îmi ajunge că vrei să-ţi fiu prieten.
 


Image may contain: plant, tree, outdoor and nature


 Remuscarea

Am comis cel mai grav dintre pacatele
Pe care le poate comite un om. N-am fost
Fericit. Fie ca ghetarii uitarii
Sa ma taraie si sa ma piarda, necrutatori.
Parintii m-au zamislit pentru jocul
Riscant si frumos al vietii,
Pentru pamant, apa, aer, foc.
I-am inselat. N-am fost fericit. Implinita nu le-a fost
Speranta cea tinereasca. Mi-amdaruit mintea
Indaratniciei simetrice
A artei, care tese fleacuri.
Ei mi-au lasat mostenire curajul. N-am fost curajos.
Nu ma paraseste. Sta intotdeauna langa mine
Aceasta umbra de a fi fost nefericit.
 


Image may contain: one or more people, tree, sky, outdoor and nature


Tabloul promis

Un pictor mi-a promis un tablou.
Acum, în New England, aflu că a murit. Simt
Ca şi alte dăţi, tristeţea de-a înţelege că suntem
Ca un vis. M-am gândit la om şi la tabloul pierdut.
( Numai zeii pot să promită pentru că sunt nemuritori.
) m-am gândit la locul ales pe care pânza nu-l va ocupa.
M-am gândit după aceea ; dacă s-ar afla aici, cu
timpul Va fi un lucru în plus ; acum e ilimitat, nesfârşit,
capabil De orice formă şi culoare, fără să depindă de nici
una. Într-un anume fel, el există. Va trăi şi va creşte
Ca un cântec şi va rămâne cu mine până la sfârşit.
Îţi mulţumesc, Jorge Larco. ( Şi oamenii pot să promită, pentru că în fiecare promisiune există ceva nemuritor.)
 


Image may contain: 1 person, night and closeup

Foto: David Dumbitski

Selectie: SD

Niciun comentariu: