L-am intilnit pe Ion Muresan intre doua drumuri. Venea de la Paris, pleca la Cluj. La ora 10
seara avea tren. Am stat de vorba impreuna de la 8 pina pe la 9 si jumatate. Generozitatea
lui a fost completata de cea a sotilor Adina Keneres si Petru Romosan, care ne-au gazduit
in casa lor, pentru a putea taifasui in voie. Poet optzecist, echinoxist binecunoscut, mai
nou gazetar, redactor-sef la Transilvania Jurnal, Ion Muresan se caracterizeaza in primul
rind prin discretie, cu toate ca, fundamental, este un exploziv, dupa cum se vede si din
conversatia noastra. A publicat putin de-a lungul anilor, dar Cartea de iarna, volumul
sau de debut, a ramas un reper in istoria poeziei romanesti a ultimelor decenii. In viata
de toate zilele, Ion Muresan e spumos, plin de sarm si mare amator de placeri „facile“,
dupa cum el insusi marturiseste. Poezia sa insa este sobra, lipsita de trucuri si, mai
ales, onesta. Ea ordoneaza, disciplineaza, estompeaza entuziasmele si patetismele,
tine in friu spaimele, plictisul, singuratatea si nebunia. (Svetlana Carstean)
Ion Muresan, poet, eseist si publicist roman, s-a nascut la 9 ianuarie 1955 in Vultureni,
judetul Cluj. Este absolvent al Liceului „George Cosbuc" si al Facultatii de
Istorie-Filosofie a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj Napoca. Atras de literatura
inca de pe bancile liceului, Ion Muresan se afirma in cenaclurile si la concursurile
nationale de creatie literara ale elevilor. Publica primele versuri la varsta de 14 ani,
in revista „Cutezatorii" (1969).
In timpul studentiei a facut parte din redactiile revistelor „Napoca universitara" si
„Echinox" si a frecventat mai multe cenacluri literare. De asemenea, a participat la
concursurile si festivalurile studentesti de creatie literara, fiind premiat pentru poezie.
In anul 1981, dupa absolvirea studiilor, devine profesor de istorie la o scoala generala
din Strambu, judetul Cluj. In acelasi an debuteaza editorial cu volumul de poeme
Cartea de iarna, pentru care a fost distins cu Premiul pentru debut al Uniunii
Scriitorilor.
Din 1988 ocupa diferite pozitii in cadrul unor publicatii literare: este redactor la
„Tribuna", sef de sectie la revista „Nu", director editorial la „Transilvania jurnal"
si redactor responsabil al editiei clujene a ziarului „Evenimentul zilei". In prezent
este publicist comentator la un ziar clujean si redactor-sef al revistei „Verso” din Cluj.
Volume de poezii semnate de Ion Muresan: Poemul care nu poate fi inteles (1993),
Paharul / Glass / Au fond de verre (2007), Zugang verboten / Acces interzis (2008),
cartea Alcool (2010). Selectii din poemele sale apar traduse in maghiara, italiana,
germana si franceza, in reviste si in antologii romanesti si straine.
Poemul alcoolicilor
Vai, săracii, vai, săracii alcoolici,
cum nu le spune lor nimeni o vorbă bună!
Dar mai ales, mai ales dimineaţa când merg clătinându-se
pe lângă ziduri
şi uneori cad în genunchi şi-s ca nişte litere
scrise de un şcolar stângaci.
Numai Dumnezeu, în marea Lui bunătate,
apropie de ei o cârciumă,
căci pentru El e uşor, ca pentru un copil
ce împinge cu degetul o cutie cu chibrituri. Şi
numai ce ajung la capătul străzii şi de după colţ,
de unde înainte nimic nu era, zup, ca un iepure
le sare cârciuma în faţă şi se opreşte pe loc.
Atunci o lumină feciorelnică le sclipeşte în ochi
şi transpiră cumplit de atâta fericire.
Şi până la amiază oraşu-i ca purpura.
Până la amiază de trei ori se face toamnă,
de trei ori se face primăvară,
de trei ori pleacă şi vin păsările din ţările calde.
Iar ei vorbesc şi vorbesc, despre viaţă. Despre viaţă,
aşa, în general, chiar şi alcoolicii tineri se exprimă
cu o caldă responsabilitate.
Şi chiar dacă se mai bâlbâie şi se mai poticnesc,
nu-i din cauză că ar expune idei teribil de profunde,
ci pentru că inspiraţi de tinereţe
ei reuşesc să spună lucruri cu adevărat emoţionante.
Dar, Dumnezeu, în marea Lui bunătate, nu se opreşte aici!
Imediat face cu degetul o gaură în peretele Raiului
şi îi invită pe alcoolici să privească.
(O, unde s-a mai pomenit atâta fericire pe capul unui singur om!)
Şi chiar dacă din cauza tremuratului nu reuşesc să vadă
decât un petec de iarbă,
tot e ceva peste fire.
Până când se scoală unul şi strică totul. Şi zice:
„În curând, în curând va veni seara,
atunci ne vom odihni şi vom afla împăcare multă!“
Atunci unul după altul se ridică de la mese,
îşi şterg buzele umede cu batista,
şi le este foarte, foarte ruşine.
Dă-ne nouă puterea să plângem
Iar copiilor îngeraşul le luminează actul erotic
cu un craniu de sticlă şi astfel se văd picioarele lor
subţiri şi albe tremurând
deasupra ligheanului de tablă în care carnea
ca o armată îşi strânge rândurile, îşi flutură tristele
steaguri.
ştiinţele nu mai înfloresc,
artele, pe mari porţiuni, se usucă!
Iar copiilor îngeraşul le luminează gropile din cărţi
şi le zice: „Cu voi am cutare şi cutare plan.“
În acest fel ei se înşiră pe scăunele în apă,
de-a lungul pârâului,
îşi şterg ochii cu batistele negre. Sus, în ceruri,
şuieră funiile.
Oh, dă-ne nouă puterea să plângem: ştiinţele
nu mai înfloresc,
artele, pe mari porţiuni, se usucă!
De la fereastra
Daca vreodata vom ajunge in oras vei vedea si tu cum se deschid obloanele
cum femeile arunca in strada aripile de ingeri ramase de la masa de seara
Glasul
Trecea glasul surorii singur prin incaperi:
Nu vorbesc in numele voluptatii dar lucrurile le ating
cum coapse de femei as atinge.
Caci nu vom fi crutau
in curind vom avea viziunea unei pasari
deasupra a mari gramezi de fructe.
Trecea glasul surorii singur prin incaperi.
Acest tron intunecat in mijlocul plantatiei iar poetul e ca un iaz tinar toamna
— puterea lui e departe de el.
Izgonirea din poezie
Vad lumini printre aburii miinilor : a venit vremea sa strig
si eu pe sub burtile simbolurilor.
La fel cum in copilarie mama mi-a facut o ureche din cirpe,
m-a mingiiat si mi-a zis :
—
Ia-o si striga in ea pina o faci ferfenita !
Iata, ma intorc la casa mea si aud sub fereastra chicotind
prorocii.
scurt si subtire ca domnisoarele.
Pindesc si chicotesc.
La masa mea de lucru sade nebunia. isi ridica ochii galbeni
dintre poemele mele : —
Nu va suparati, stau si eu la masa dumneavoastra,
consum ce consum si plec !
Zimbeste melancolic.
Zgirie scaunul cu unghia.
Acum vreau sa strig in gura cuiva fie si in gura surdului mut
Grup de batrani langa casa poetului
De o saptamana sapa inchis in pivnita.
(Vestea aceasta ne-a adunat aici
cum aduna cheagul bucatele de os).
La inceput am auzit rasete si izbituri infundate
si ne-am lipit repede urechile de pereti,
dar peretii casei lui erau moi si calzi si tremurau
ca pielea pe vaca.
De atunci stam tacuti, rezemati de gard, iar noaptea aprindem cate un foc, noptile-s reci in partea asta a anului. (Frica ne tine adunati aici cum aduna cheagul bucatele de os, frica este cearsaful acesta negru sub care pe rand ne ascundem capetele.)
Mai putem spune ca ieri a iesit cu un sac
de pamant pe umar si nici nu a apucat sa-l arunce pana ce o limba rosietica si subtire i-a incolacit
mijlocul si cu sac cu tot l-a tras inapoi,
iar usa s-a inchis in urma cu un scurt galgait.
Acum, iata-l, il vedeti si dumneavoastra, vine spre noi cu o galeata ruginita in mana si ne arata, pe fundul ei, printre bulgari galbeni,
printre pietricele, cum sare, cum se zbate, cum se roteste innebunit un ochi mic, negru, rautacios.
Poetul. Marturia unui copil
Se insera cand am rezemat scarile sub fereastra lui.
Statea in mijlocul camerei si vorbea linistit.
Doua vreascuri, doua putregaiuri pluteau arzand
deasupra capului sau, gramezi de pietre pe podele, si mortar intr-o cutiuta de argint, intr-un tarziu am auzit un fosnet slab dinspre usa, iar el a inceput sa cladeasca, cu mare repeziciune,
in mijlocul mesei un zid alb pana aproape de tavan.
Spre dimineata s-a oprit si a cantat un cantec care
a innegrit zidul.
Atunci un fel de vietate, un fel de maimuta i-a iesit
de sub haina si s-a pornit sa sara si sa caraie prin odaie
Dar cuvintele lui s-au umflat ca niste baloane, cuvintele lui cartitoare si clevetitoare si in toate
culorile au inconjurat maimuta si i-au inchis gura.
Cand am plecat numai capul i se vedea dintre
cuvinte, cap de om foarte batran, strigand ceva, cu totul
nelamurit, in mijlocul unei cirezi de bivoli.
Prietenii
Prietenii mei culcati pe paie in moara
cred ca visau ca vor fi impaiati
fluturi de lampa le incendiau rasuflarea
— monede ale nelinistii bani blestemati.
Caii lor erau asa de frumosi
de-ar fi avut strune ii vindeam ca viori,
comete de aur striveau intre dinti
cind inele de singe se zvoneau inspre zori.
Zbaturile morii planau peste prund
ucigasul de pasari trecea la
Sabat:
„Oh te iubesc ai murit te iubesc ai murit
Domnisoara
pielea-ti cinta mai dulce ca lemnul uscat !"
Orice gind stirnea muzica in lucruri
multi pierira-n sunet dulce sugrumati
— prietenii mei culcati pe paie in moara
cred ca visau ca vor fi impaiati.
Splendidele gradini ale aurului
Cu viclenie s-a napustit frumusetea asupra meaCa o catea turbata s-a napustit frumusetea asupra mea.Piara fiecare in averea lui - zic eu -si jucandu-mi ochii uscati ca lemnul unui copac trasnitla complicate si elegante ceremonii rad in hohotesi recit cantecele stupide.Cu viclenie s-a napustit frumusetea asupra mea -Ademenitoare sunt regulile puteriiin rest se poate vorbi de plictis.Hei cum vom mai intinde latul veninosin splendidele gradini ale aurului.Piara fiecare in averea lui -Mesele sobre doua trei fructe exotice pe platoul argintatsi tot atatea bucurii si tot atatea cuvintemiscarile ridicole ale tacamurilor in aerul inchissi cuvintele incapatanate care nu se mai descojesciar sub fereastra mohorata lunecand vedenia veacului:o terasa de marmora intinsa cat o campie la capatul careiaabia se mai vede un mercenar din ce in ce mai garbovindepartandu-seabia se mai aud pasii lui din ce in ce mai straini.
Selectie: SD
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu