.
O femeie care a cunoscut recunoasterea si aplauzele in indiferent ce domeniu ajunge la o cotitura a vietii unde e nevoita sa recunoasca ca este invinsa de varsta si nesiguranta. Faptul ca se afla uneori in situatia de a vorbi despre propria suferinta o destabilizeaza in ce a dovedit ea mai bine in trecut ca poseda.
Femeia daruita, poate talentata si adulata se considera a fi suma experientelor sale, iar nevoia de a infrunta timpul o mentine intr-un climat de dor si nostalgie. Ea devina o eroina in afara timpului.
Despre ce este vorba în „Nori peste Sils Maria?” Maria Enders (Juliette Binoche) este o actriţă celebră, al cărei talent este recunoscut la nivel mondial şi care se apropie vertiginos de vârsta a doua. În urmă cu două decenii, piesa care i-a adus consacrarea Mariei a fost Maloja Snake, o piesă despre relaţia dintre două femei, una tânără şi manipulatoare şi şefa sa, de vârsta a doua, care sfârşeşte prin a fi sedusă, manipulată şi împinsă în pragul sinuciderii de cea tânără. Maloja Snake este o piesă-simbol a tinereţii care devorează bătrâneţea, hrănindu-se cu ea pentru a se putea dezvolta. Nu întâmplător, după succesul piesei, Maria Enders ajunge o actriţă consacrată, iar cea care a interpretat-o pe femeia mai în vârstă trece în uitare. Paralela este superbă şi oglindeşte perfect un colţ ascuns al naturii umane, ferit privirilor - este colţul în care se afla bestia tinereţii, cea care, flămândă fiind, va sfâşia în drumul său ascendent orice înseamnă fragilitate şi etate.
Maria este insotita de eficienta sa asistenta Val(entine), de fapt o secretara-prietena, glas al constiintei Mariei, interlocutoare plina de personalitate in discutiile celor doua despre arta, moda, cinematografie. Maria e selectiva cu rolurile, nu accepta orice propunere, nu isi disimuleaza dispretul fata de sub cultura si despre productiile cu super-eroi.Val (Kristen Stewart) care a obtinut Cezar-ul pentru rolul secundar din Clouds (Nori) se afla de fapt intr-un conflict tipic al generatiilor cu Maria la nivelul mentalitatilor dar o si ajuta pe aceasta sa se interogheze asuptra naturii artei interpretarii.
Acţiunea filmului începe într-un tren, unde Maria Enders află despre moartea regizorului şi dramaturgului Wilhelm Melchior, cu care trebuia să se-ntâlnească în Elveţia. Aceste circumstanţe relevă natura personajului Maria: este o celebritate şi trebuie să-şi continue drumul, precum trenul cu care călătoarea. Moartea lui Wilhelm Melchior o trimite undeva, în memorie, într-un trecut comun. Maria va locui în casa celui dispărut şi va încerca să repete un rol dintr-o piesă scrisă de Melchior, ajutată de Valentine. De fapt asta e marea provocare a Mariei. Partitura pe care o reia de data aceasta este aceea a unei femei mature, tulburată psihic, până în pragul sinuciderii. Timpul pare să fi încurcat distribuţia, dar nu ştim dacă Maria Enders a-nţeles din ce motive. Personaj complex, Maria este pusă în faţa provocării de a juca în aceeaşi piesă controversată (despre două lesbiene), Maloja Snake, care i-a adus faima în urmă cu douăzeci de ani. De data asta, trebuie s-o interpreteze pe femeia mai în vârstă, Helene, împinsă către disperare de mai tânăra ei iubită.
Din acest moment, filmul regizorului si scenaristului Rodrigo Assayas capătă o cu totul altă dimensiune. Devine un film puternic intelectualizat, axat pe conflictul interior şi aproape ermetic al Mariei (Helena) Doar geniul actoricesc al lui Juliette Binoche ar fi putut da viaţa unui astfel de film static şi pictural, prin puterea emoţiilor exprimate. Personajul lui Juliette Binoche suferă o metamorfoză radicală din momentul în care i se face propunerea. Dintr-o femeie elegantă care se agaţă cu toată puterea de vestigiile tinereţii, Maria Enders se transformă în personajul din Maloja Snake, o femeie aflată la capătul puterilor, nesigură şi care, în căutarea unei idile, îşi sapă propriul mormânt. Este însă o metamorfoză sau o acceptare a eului? Dialogurile dintre Maria Enders şi asistenta sa mai tânără, Valentina sunt încărcate de profunzime şi atacă probleme fundamentale ale fiinţei umane. Ceea ce refuză Maria să vadă, observă Valentina, cu un ochi critic desăvârşit. Într-un mod surprinzător, între cele două femei nu există niciun fel de competiţie. Din contră, ele se completează reciproc şi par a fi suflete îngemănate.
Cu totul altfel se prezinta tanara actrita care o interpreteaza pe Sigrid, Jo-Ann Ellis (Chloë Grace Moretz). Aceasta este opusul Mariei Enders: o starletă ce-şi expune viaţa amoroasă pe Internet şi în revistele glossy. Maria Enders a descoperit-o într-un film SF, dintr-un micuţ cinematograf din Sils Maria.
Dar ce înseamnă Maloja Snake şi de unde vine numele piesei? Maloja Snake este, aflăm în film, un fenomen natural extrem de spectaculos în care ceaţa se formează deasupra Alpilor şi traversează cu repeziciune strâmtoarea Maloja, luând forma unui boa constrictor. Metafora în film este una extrem de fină, cu un înţeles profund. Valentina îşi doreşte să vadă fenomenul, Maria nu crede în existenţa lui până în momentul în care îl vede.
Acela este şi momentul în care se decide să joace în piesă. Apărând ca o nebuloasă, norii care traversează strâmtoarea Maloja luând forma unui şarpe, o fac pe Maria să înţeleagă un adevăr imuabil al vieţii: tinereţea nu poate sugruma bătrâneţea dacă nu îi este permis prin optica personală. De fapt, modul de raportare al individului la o tinereţe dezarmantă ţine de optica sa, de felul în care alege să vadă lucrurile: ca pe un fenomen spectaculos, dar trecător, sau ca pe un boa constrictor care distruge totul în calea sa.
Ca dovada, indata ce li s-a aratat sarpele urias, Val dispare, spectatorul putand sa-si explice cum doreste acest mister iar Maria se hotaraste sa se confrunte cu varsta si partea duala a personajului si se hotarasete sa accepte rolul. E un fel de a intelege ca Sigrid, tanara din piesa si Helena, femeia matura sunt una si aceeasi fiinta, evoluand in afara timpului si a varstei.
Eleganţa plastică din Clouds of Sils Maria decurge din forţa interpretării actoriceşti şi din precizia regizorală. Deşi expune violenţa dorinţelor femeieşti ( de-a fi, de-a rămâne, de-a deveni, de-a avea...), regizorul oferă şi omagiul său acestor fiinţe delicate. Juliette Binoche dă măsura talentului său, etalând imaginea sa fără machiaj, în veşminte sobre, într-un ţinut ce nu prea are de-a face cu ceea ce ştim că ar însemna un star. Practic, chipul ei se de-multiplică precum se vede într-un caleidoscop
Regizorul și scenaristul filmului Olivier Assayas reia ideile filosofului Friedrich Nietzsche, despre eterna reîntoarcere care nu este un ciclu, o întoarcere în acelaşi punct, nu este o banală evidenţă naturală, nici o tristă pedeapsă morală, ci este o fiinţă selectivă care nu permite ca ceea ce este reactiv, nihilist şi negativ să revină la nesfârşit.Prapastia intre actrita de 20 ani care o interpreteaza pe Sigrid si Helena este uriasa in ciuda doar a celor 20 ani si devine vizibila in dialogul avut intre cele doua actrite inaintea intrarii in scena la premiera si in care Maria o roaga pe Jo-Ann, ca inainte de replica finala, inainte de sinucidere sa pastreze cateva secunde de tacere, semn al unei nesigurante, al unei urme de umanitate. Cea tanara, care are in fata o intreaga viata si cariera refuza…
G.N
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu